Brev:
Spiser min pige for lidt i forhold til sin vægt?
15. september 2007
Alder:
5 mdr.
Spiser min pige for lidt i forhold til sin vægt?
Kære Helen,
Så er jeg tilbage! :0) Jeg har med fornøjelse jævnligt fulgt alle dine råd til andre samt anvendt babylex’en, men har nu brug for direkte hjælp igen om bl.a. søvn og mad.
Smilla er nu 5,5 mdr. (2/4’07.) født 6 uger for tidligt (termin 14/5). Hun vejer nu ca. 6580 g og er 64 cm lang, hvilket er en stor glæde eftersom der har været så meget fokus på hendes vægt, da hun jo var så lille da hun blev født (1884 g.). Jeg nyder alle hendes deller og dobbelthager :0) og har næsten glemt hvor lille hun var!
Hun er fortsat kun på flaske (Nan H.A. 1) og spiser ca. 7 gange i døgnet. Antal ml. varierer, men gennemsnitlig 700 ml. per døgn.
- Spiser hun for lidt i forhold til sin vægt???
Om dagen tager hun ofte max 110 ml. om natten ca. 150 ml. per gang. Jeg prøver at lokke større mængder i hende ved fx at tilbyde MME igen efter en ble-skifte pause, men hun nærmest nægter. Hun foretrækker at spise i en køre….. og bøvsepause til sidst.
Vedr. søvn, så bliver hun lagt i seng ca. ved 19-tiden og sover til næste morgen ved 6-7 tiden dog afbrudt af 2 måltider henholdsvis kl. ca. 23.30 og 03.30.
Hun er let at lægge – jeg stryger hende i ansigtet, putter hende og går, hvorefter hun falder i søvn hvilket jeg er utrolig taknemlig over.
Til gengæld går det ikke så let med søvnen om dagen. Hun sover meget let og skal hjælpes videre i søvnen ca. 2-3 gange på en time. Ofte tager hun kun powernaps på 30 - 45 min. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre, jeg giver hende sut, svøber hende etc.
I barnevognen, som SKAL være i bevægelse, kan hun sove en del længere.
Jeg forsøger at hjælpe hende med følgende søvnrytme:
6-7-tiden står vi op, spiser, bliver vasket etc.
8.30 30 - 45 min. søvn
13.00 – 1- 2 timers søvn NB! Kræver at jeg er ude og gå med barnevognen
17.00 30 min. søvn
19.00 – ca. 23.30
24.00 – 03.30
Jeg forsøger at give Smilla sutten et par gange i løbet af natten når hun melder sig, indtil jeg kan fornemme, at det er NU hun vil have mad. Så nogle gange kan der gå 5 timer mellem måltiderne.
- Hvordan vurderer du Smilla’s søvn? Hvad kan jeg evt. gøre for at få hende til at sove bedre om dagen?
I min mødregruppe er der nogle af børnene som sover igennem……. (19.00-05.00) til min store ”misundelse”.
- Tror du at Smilla måske vil sove mere igennem når jeg starter med vælling etc.???
Om 2 uger kommer min SP og der regner jeg med at hun vil rådgive mig mht. grød etc.,
- Hvornår mener du at det er ved at være tid til at starte med grød etc.?? Hvis det er tid nu, kan du så hjælpe med opskrifter samt rådgivning om hvordan dette skal foregå i kombination med MME, tidsplan/rytme etc.
Jeg glæder mig til at få dine svar og takker MANGE gange på forhånd.
Knus Jeanette