Svar: Spiser min pige for lidt i forhold til sin vægt?
15. september 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Jeanette
Dejligt at høre at Smilla nu har dobbelthager og deller og at det generelt lyder til at gå rigtig godt hos jer:o)
Smilla er ved at være en stor pige, og selv om hun kom til verden før tid, så er hun nu en pige med rigtig stor lyst til at opleve verden og få mange flere impulser end tidligere.
At sove 3 gange dagligt lyder helt alderssvarende og det er helt fint kun at sove 45 minutter om formiddagen og en ½ times powernap sen eftermiddagen, hvis hun så tager et par timer over middag. Derfor er det rigtig godt, hvis du kører med hende der og en gang imellem står på spring for at vugge hende lidt videre i søvn, når hun begynder at give sig og er igang med at skifte søvnfase.
Jeg tror alle forældre drømmer om den dag, hvor de kan sove igennem om natten, men det er altså et fåtal der får lov. De fleste børn vil ikke kunne klare sig uden mælk eller noget at drikke fra kl. 20 til 6-7 stykker næste morgen. Det er dejligt, for dem, hvor det er sådan, men det er altså ikke de fleste og det er ikke noget man kan forvente.
Fra 6 måneders alderen vil de fleste børn normalt kunne klare sig uden mælk midt nat og det vil sige i tidsrummet 24-06. De vil altså fortsat have behov for mælk sen aften og tidlig morgen. I forhold til at Smilla er født før tid, så skal du naturligvis korigere lidt i forhold til hendes alder. Det skal man også ofte i forhold til mad og introduktion af skemad. Det vil ofte passe med en alder, som ligger lige imellem de to aldre - den faktuelle alder og terminsalderen.
Det lyder derfor umiddelbart meget fint at du kan begynde med lidt skemad nu eller i løbet af de næste 3 ugers tid, som du også har aftalt med din sundhedsplejerske. Det at begynde med lidt skemad vil ofte også være med til at give lidt struktur på hverdagen, lidt mere faste tider for mad, flaske og søvn og det vil hjælpe jer begge til at få hverdagen til at fungere lidt bedre. I begyndelsen vil flaskeindtaget komme ud over skemaden, hun vil være ældre inden et skemåltid vil kunne gøre det ud for et flaskemåltid, så indtil videre vil hun bibeholde de 700ml mme ved siden af den skemad du så giver hende.
Det er en god idé at starte med lidt grød, det kan være ris, majs, hirse eller boghvedegrød og når det går godt og du skal introducere det andet skemåltid, så vil det være fint at dette er grøntsagsmos af f.eks. gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli eller squash.
Vælling kan i princippet springes over og i stedet kan du gå direkte til grøden. Nogle børn sover rigtig godt på vælling til natten og sover måske en times tid eller 1½ mere end de plejer, hos andre børn er der ingen forskel. Du kan forsøge og se om det vil hjælpe jer. Men som sagt er vælling ikke noget hun skal have.
Det tager tid at få introduceret skemad og det tager tid inden man kan fornemme at det har betydning for søvnen og rutinerne i løbet af dagen, så tiden er altså en faktor med stor betydning. De bliver stille og roligt bedre, men du må have tålmodighed:o)
En plan for dagen med 1-2 måltider skemad kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme
Formiddag 09-09.30: Flaske og puttes til formiddagslur, sover måske kun en lille times tid
Frokost 11.30-12: Forsøge med lidt grød, evt. lidt frugtmos på efterhånden som hun vender sig til smagen og det at spise med ske, Vand af kop/lille snapseglas.
Puttes til middagslur med en flaske mme omkring kl 13 og sover her gerne 2 timer
Eftermiddag 16: Flaske med mme og powernapper sen eftermiddag måske bare 30 minutter
Aften 18: Her kan du give lidt grøntsagsmos, når I skal igang med 2 skemåltid eller lidt grød til at begynde med, hvis hun er glad for dette. Vand af kop eller snapseglas
19.30-20: Puttes til natten med en flaske mme eller vælling
Sen aften 23-24: Flaske og herefter vil de fleste omkring 6 måneders alderen så kunne klare sig uden mælk indtil næste morgen tidlig.
Jeg vil foreslå dig at du køber bogen "Mad til spædbørn og småbørn" af sundhedsstyrelsen på apoteket. Den koster ca 65 kr. Heri er der opskrifter, forklaringer osv. på det meste. Du kan lige vente og se om sundhedsplejersken har den med til dig, i nogle kommuner udleverer sundhedsplejersken denne bog, når hun kommer og drøfter kost og ernæring.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre og tak for dine pæne ord:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske