Brev:
Mad og sove - 2 mdr.
15. september 2007
Alder:
2 mdr.
Mad og sove - 2 mdr.
Hej
Jeg fik for 8 uger siden en dejlig pige. Hun kom 2 en halv uge for tidlig, men var lige som hun skulle være. 3072 gram og 49 cm. Hun vejede 4064 for 2 uger siden, så hun tager fint på. Hun er også begyndt at smile en del og pludre en lille smule, så det virker til at hun udvikler sig fint. Jeg har dog problemer med hendes spisen og at få hende til at sove.
Lige lidt information om hvordan det er forløbet indtil nu.
Den første uge forløb fint, men i anden uge begyndte hun at blive meget urolig 5-7 timer af gangen og sov næsten ikke i de timer, Jeg fandt ud af, at jeg ikke havde malk nok og begyndte at supplere med MME. Derefter begyndte det at gå bedre. Amning tog meget lang tid op til halvanden time, da hun hele tiden faldt i søvn. Derefter fik hun så flaske.
For nogle uger siden stoppede jeg med at amme, da jeg synes, det tog for lang tid for hende at spise, og ikke magtede at vække hende hver gang hun faldt i søvn ved brystet og så lægger hende til igen. Jeg valgte at malke ud i stedet for, så hun kun fik flaske dermed kunne spise på kortere tid. Men det hjalp ikke rigtig, hun er stadig meget langsom om at spise og falder i søvn ved flasken. Jeg har tænkt på om det skyldes, at det fra starten af har varet en lang proces for hende at spise.
Her er et forløb af en typisk dag.
00.15 spiste 80 ml
00.30 – 3.20 Sov
3.20-3.45 spiste 50 ml
4.15-6.45 Sov. Men meget urolig søvn
6.45-7.05 spiste 60 ml.
7.40-7.50 spiste 40 ml
8.05 spiste 10 ml
8.15 Puttes faldt i søvn med sutten. Vågnede kort efter trøstede hende i liften, fald i søvn igen og sov til 9.05.
Prøvede at putte hende igen. Begynde at græde. Faldt først til ro da hun fik flasken, men drak kun 10 og fald i søvn. Blev lagt i barnevognen vågende med det sammen, men blev kørt i søvn.
9.45-10.30 Sov i barnevogn. Vågnede da turen var slut.
11-12.30 spiste 110 ml. Spiste holdt pause og spiste igen o.s.v. Faldt i søvn ved mig, blev lagt i liften, vågnede med det samme. Tog hende op, svøbte hende i dynen. Begyndte at græde, og spiste lidt mere af flasken og faldt til ro og i søvn. Blev lagt i barnevognen, og blev kørt en tur.
13-14.30 Sov, vågnede da barnevognen holdt stille.
14.45-15.05 spiste 50 ml. Faldt i søvn ved mig. Blev lagt og sov.
15.05-16.20 sov.
17.00 spiste 70 ml
17.30- 18.10 sov
18.20 spiste 60 ml
19.30-20.00 spiste 70 ml + 20 ml kamillete med sukker, da hun havde grædt meget og virkede til at have ondt i maven. Pruttede meget.
Faldt i søvn ved mig og sad hos mig i 15 min, da jeg ikke ville lægge hende, lige da hun havde spist, så hun ikke gylpede det hele op igen.
Vågnede da jeg hende lagde. Blev svøbt og puttet igen og sov 20.45 og lagt igen. Vågnede med det samme. Blev puttet igen og faldt i søvn med sutten kl 21 og sov til 00.30
Jeg håber, det giver mening for dig. Men som du kan se er dagen lidt rodet med spisning og at sove. For mig virker det til at hendes spiseri går ud over hendes søvn. Da hun ikke bliver ordentligt mæt og vågner kort efter og vil spise igen.
Det jeg gerne vil have hjælp til er hendes spisen og at lægge hende til at sove.
Spise:
Jeg ved ikke om det er normalt, at hun aldrig tager en fuld flaske af gangen, men spiser lidt hele tiden. Men når hun så falder i søvn ved flaske ved jeg aldrig om hun har faet nok at spise til at sove eller bare tager en powernap.
Nogle gange virker det til at hun bruger flasken som en trøster til at falde i søvn på. Jeg prøver at give hende sutten først (hun er ikke så glad for sutten) men bliver ved med at græde indtil hun får flasken. Jeg ved så ikke om jeg skal insistere mere på at hun tager sutten i stedet for at give hende flasken.
Sove:
Jeg forsøger at indføre et fast putteritual, for at give hun fast rutine omkring det at falde i søvn. Jeg har købt bogen Sov godt, som du også har bedømt her på siden. Putteritualet starter med at jeg svøber hende i et tæppe og sidder med hende i mine arme, indtil hendes øjne er at falde i, så bliver hun lagt i liften. Jeg star lige og holder min hånd på hendes bryst ca. 5 min og går. Nogle gange vågner hun med det samme jeg lægger hende og begynder at græde, andre gange går der nogle minutter inden hun vågner, selvom jeg holder hånden på brystet. Nogle gange vågner hun først nar jeg er gået.
Nogle gange tager jeg hende op med det samme og starter forfra, andre gange lade jeg hende ligge og kigge, og tager hende først op, når hun begynder at græde og begynder at putte hende igen. Hun falder næsten i søvn med det samme jeg tager hende op, så det er ikke fordi hun ikke er træt. (en dag stod det på i 3 timer)
Mine tanker bag putteritualet er, at jeg forsøger at følge spise leg sov metoden, hvilket ikke er nemt, når hun spiser hele tiden. Jeg forsøger at lægge hende, lige når hun er på grænsen til at sove, så hun stadig selv falder i søvn, så hun med tiden selv kan lære at falde i søvn. (synes ikke rigtig det virker indtil videre) Jeg giver hende en stofble med ned i liften, da jeg kan se du har anbefalet andre at gøre det samme.
Jeg er ikke tilhænger af, at hun skal sove ved, at hun sidder hos mig, da jeg ingen søvn får ved det, eller at hun skal vugges i søvn, da jeg ikke vil ende med at stå og vugge hende hver gang hun skal sove, og hun vågner, når jeg holder op. Ligesom hun vågner, nar barnevognen holder stille.
Hun har enkelte gange selv faldet i søvn, efter at hun vågnede da jeg lagde hende, hvor jeg lod hende ligge og kigge og lige pludselig var hun selv faldet i søvn.
Tit når hun så endelige er faldet i søvn, sover hun kun en halv time, hvor hun så vågner og virker meget frisk i liften, men når jeg tager hende op virker hun stadig lidt træt. Jeg kan ikke finde ud af om hun er færdig med at sove, eller om hun vågner op fordi hun skifter søvn fase (skifter søvn fasen ikke efter en halv time), og kan så ikke selv falde i søvn.
Hun er også en baby som gylper meget (skifter tøj et par gange om dagen), og hun vågner tit ved at hun gylper og kan så ikke falde i søvn igen.
Nogle gange når hun sover, begynder hun pludselig at græde, selvom hun stadig sover. Jeg trøster hende i liften og pludselig holder hun op og sover videre. Har hun mareridt?
Jeg er lidt bekymret for at hun ikke udvikler sig ordentlig, når hun ikke sover så meget. Hun sover mellem 10-14 timer i døgnet. Ofte sover hun måske 3 timer i alt fra kl. 7-20. Sker der noget ved at hun ikke sover mere.
Hun har også en meget urolig søvn, efter at hun har fået flaske ca. kl 4. Hun sparker med arme og ben, ligger og grynter og nogle gange begynder at græde, selvom hun stadig sover. Jeg har prøvet, at svøbe hende så hun ikke kan bevæge armene og benene så nemt, men hun begynder med at det samme at græde og mosler rundt, for at få hendes arme ud. Nogle gange falder hun lidt til ro, hvis hun kommer over i vores seng og jeg ligger med hånden på hendes bryst.
Jeg ville gerne, hun var bedre til at finde trøst i sutten og gerne ville tage den, men jeg ved ikke hvor meget jeg skal insistere på at hun tager den, eller om jeg bare skal acceptere, at den er hun ikke så glad for.
Gråd:
Jeg synes, hun grader meget og virker til tider som om hun har ondt et sted. Hun skriger meget højt og vrider og mosler rundt som om hun har smerter. Jeg har tænkt på om hun har lidt forstoppelse. Hun laver pølser ca. 2 gange om ugen. Indtil nu har hun fået halv MM og MME. Men jeg kan ikke finde tid til at malke ud, så hun får fra nu af kun MME. Hvor tit er det normalt at babyer har afføring. Hun får D-vitamin, jeg ved ikke om det har nogen betydning i forhold til forstoppelse.
Jeg bor i London, så jeg ved ikke om du rådgive mig i forhold til MME. Hun får noget som Aptimil.
Jeg føler, jeg ikke kan finde ud af hendes behov. Er hun træt, sulten eller gør det ondt?
Jeg vil gerne, at hun spiste mere på en gang og dermed kunne sove i længere tid af gangen. Jeg ved ikke om det er urealistisk at ønske dette?
Undskyld brevet er lidt rodet, men det afspejler nok, hvordan jeg synes, det er med hende. Det er stort roderi med spisen og sove. Jeg vil gerne have lidt mere struktur på det hele.
Tak på forhånd
Venlig hilsen Helle og Amaya