Svar: Mad og sove - 2 mdr.
15. september 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Helle og Amaya
Tillykke med den lille pige og det fine navn:o) Du skriver at du ikke rigtig føler du kan finde ud af din datters behov, om hun er træt, sulten, har ondt, skal have sut eller noget andet og det er også rigtig svært. Samtdig så fortæller du dog også om nogle rigtig gode overvejelser som du har, netop omkring det problem at hun hun spiser lidt af gangen og derfor efterfølgende har rigtig svært ved at sove i længere tid.
Jeg tror nemlig du har fuldstændig ret i at det er et af de ting du skal forsøge at ændre lidt på. På grund af det forløb I har haft med amning og manglende vægtøgning og din fornemmelse af at Amaya ikke fik nok mælk hos dig (det tror jeg du har fuldstændig ret i) så har hun vænnet sig til at nøjes med lidt. Hun er altså kommet ind i en rytme, hvor hun har lært sig at kunne nøjes med 50 ml i maven af gangen og stiller sig tilfreds med det. I stedet for at spise en god portion og herefter tage sig et god hvil, så slatspiser hun og sover hele tiden meget let, vågner op, får lidt mere, sover lidt mere.
Du skal derfor arbejde på at få ændret det rytme. Du skal sørge for at hun ikke falder for meget i søvn hver gang hun får mad, ikke holde hende for varm og for tæt, men sørge for at hun spiser aktivt. Evt. forsøge med en anden flaskesut, for at se om det kan give en ændring - nogle gange hjælper det at vælge en sut med et ekstra hul eller en sut med lidt større huller, så mælken flyder lidt lettere ud. Nogle børn profiterer også af en flaskesut som er mere elastisk og eftergivelig.
Stryg hende med kærtegn gennem håret, tryk hende i hænderne og lidt under fødderne når hun spiser, så hun på den måde holdes igang. Skift hende også undervejs, når hun har spist 50ml og falder i søvn, så skifter du hende, vækker hende igen, får hende til at bøvse osv. og vågne lidt op til dåd og så tilbyder du hende de sidste 50ml. Herefter kan hun få en sut og blive puttet i liften, hvor du endten står lidt hos hende, holder dine hænder på hendes brystkasse, lader hende ligge lidt, vugger hende i liften ved at svinge den let hen over gulvet eller en gang imellem kører hende en tur. Hvad der nu virker, så hun sover.
Du skal regne med at hun har behov for at sove 3-4 gange dagligt og at hun ikke skal være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal hun sove igen.
Jeg er normalt ikke tilhænger af at lave plan og skema for så små børn, men jeg vil godt undtagelsesvis forsøge at lave en oversigt til dig, så du kan se hvordan det kunne se ud for et barn på hendes alder:
Tidlig morgen 06: Flaske i sengen, du ligger ved siden af og sammen sover I lidt videre i sengen. Står op og dagen begynder stille og roligt.
Formiddag 9.30: Flaske, skiftes undervejs, og ny flaske. Puttes herefter til en middagslur med sut, klud osv. Du meget gerne svøbe hende og putte hende i svøb, du må også gerne sidde lidt med hende, men prøv at lægge hende ned imens hun registrerer at hun bliver puttet. Det er synd at hun vågner efter 30 minutter når hun skifter søvnfase og oplever at være flyttet, så bliver hun utryg. Derfor er det vigtigt at hun ved, hvor hun sover. Sover måske kun 1 time, måske kan du få hende til at sove 1½, men det er ikke sikkert - dagene er også forskellige
Når hun vågner, så leger I, pludrer sammen, oplever verden. Her skal hun ikke have mad hele tiden, men underholdes og lære at finde roen på anden vis. Når hun så tilbydes mad, så spiser hun effektivt og du holder gang i hende.
Frokost 12.30: Flaske og puttes herefter til middagslur, igen med sut til at falde i søvn med og et ensformigt putteritual. Sover måske 1½ time
Vågner, leger, pludrer, dialog og underholdning, oplevelser. Skal måske have et bad.
Eftermiddag: 15.30-16: Får ny flaske og igen må du forsøge at skifte undervejs, så hun vågner op til dåd og tager godt fra. Får igen en sut at falde til ro på efterfølgende og puttes i lift, seng, barnevogn og sover igen måske 1-1½ time.
Aften 18-19: Her når I skal til at spise, så vil hun sikkert gerne have en flaske mere og ofte spiser børnene sådan lidt on-off om aftenen, lidt hyppigere og lidt mindre tåre af gangen. Ofte falder de så lidt i søvn igen og kan godt tage en skraber først på aftenen og så sove igen, der hvor far jo ellers er hjemme og gerne vil underholde... Vågner så måske igen ved 21-21.30 tiden kan spise en ny flaske og er så vågen igen indtil omkring midnat eller mellem 24-01, hvor hun vil kunne spise en ny flaske og herefter sove, måske til kl. 05...
Nogle børn vælger også at være vågne om aftenen og sover så lidt længere sammen med mor om morgenen - det er meget forskelligt og du må prøve at vurdere, hvad der mon passer bedst hos jer. Det vil dog være helt almindeligt at børn ikke er putteklar kl. 20 med den alder jeres datter har nu.
Jeg synes det er en god idé at du bruger sutten til din datter, når hun har spist og er fyldt op med mælk, men mangler roen i maven. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper således på fordøjelsen og på maven. Det er derfor en rigtig god idé at give sutten efter mad, når jeres datter skal sove.
Vær opmærksom på at hun ikke skal have noget i munden hele tiden, hverken sut eller flaske, men at hun må afledes og hjælpes videre, når hun græder uden at få mælk eller sut. Det er vigtigt at du ved at hendes gråd i øjeblikket også skyldes hendes alder og at hun oplever så meget forskelligt, så mange indtryk og impulser at hun har svært ved at koble fra.
Det at blive gået rundt med, maveliggende på fars underarm, eller at blive svunget lidt i liften skærmet bag kalechen hjælper hende med at finde roen og det er helt okay at gøre dette og det er helt okay at hun græder lidt en gang imellem, når det hele bare bliver lidt for meget. Hvis det går for meget ind i din hjertekugle, så lad far tage hende, nogle gange så har det fædre altså en tålmodighed og en ro, som er super god for de unger:o)
Når din datter vågner op efter 30 minutter så er det sandsynligvis ofte på grund af søvnfase skift og her er det rigtig fint at du forsøger at få hende til at sove videre. Nogle gange skal hun bøvse og må op og have bøvsen ud, så kan hun få sutten igen og atter puttes i liften. Andre gange så er hun blevet for vågen og så er du nødt til at tage hende op og så putte hende igen måske allerede en time senere og atter andre gange så falder hun i søvn igen af sig selv efter lidt tid, hvor hun bare har ligget og kigget.
Der er ingen tvivl om at din datter drømmer og her er det vigtigt at du ikke automatisk tager hende op, men at du forsøger at få hende videre i søvnen med en beroligende hånd og en sut. Det er vigtigt at hun ikke får mad, for det er ikke på grund af mad og sult at hun søger og klynker.
Når din datter er ovre på fuld mme så børn hun have afføring en gang i døgnet. Nogle børn på modermælkserstatning trives fint med afføring en gang hver anden dag, men det lyder som om at du har en pige, som har brug for at have gang i maven for at indtage den mængde mælk hun har behov for, for at trives. Hvis hun således ikke har afføring ca en gang i døgnet, så synes jeg du skal give hende laktulose.
D-vitamin betyder normalt ikke noget i forhold til forstoppelse, men kan godt være årsag til lidt mavekneb hos nogle børn. Det hjælper nogle gange at købe en anden slags.
Jeg går ud fra at den modermælkserstatning du giver er Aptamil fra Milupa. Dette er en udmærket erstatning som du roligt kan give. Hvis du oplever at din datter har problemer med forstoppelse, så kan du forsøge at give hende "Aptamil Easy Digest". Her er proteinerne blevet nedbrudt, så det gør det lettere for barnets tarme at arbejde med modermælkserstatningen og det kan have en positiv effekt.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre og giver jer en idé om hvordan der kan komme lidt mere styr på det hele. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske