Brev:
Spørgsmål om søvn, tårekanaler og sutteflaske
16. september 2007
Alder:
2 mdr.
Spørgsmål om søvn, tårekanaler og sutteflaske
Kære Helen!
Har 3 spørgsmål til dig angående;
1: søvn
2: tårekanaler
3: brug af sutteflaske
Vores datter "F" kom til verden d. 18.07.07. 50 cm og 2830g.
I dag - 2 månder og 4 dage efter måler hun 59 cm og vejer 5800g, har meget øjenkontakt, er let til smil og pludre meget - så en sund og dejlig pige :o)
(er lillesøster til pige "S" på 2 år!)
1: søvn
"F" har fra fødsel været god til at falde i søvn "alene"...men jo ældre hun bliver jo svære bliver denne proces! Hun bruger ikke sut - har prøvet uden held! Jeg ammer og hun er nu begyndt fra ca. kl 17, og de gange jeg ammer om natten, at bruge brystet som naresut... vågner op og søger efter brystet utallige gange, hvilket gør at ingen af os for den nødvendige søvn! ("F" sover hos mig i sengen)
"F" spiser ca. hver 3. time døgnet rundt - så det er jo fint.
Vores døgn kort fortalt:
Ca. kl 06:
vågner og bliver skiftet (Fælleshygge med hele familien i "den store seng :o)"
06.30 ammes
07.00 bliver lagt i "Leandervugge" i køkkenalrum (hos os) sover ca. 2 - 2,5 timer
ca.10 vågner og bliver skiftet. ammes og der hygges en lille times tid
ca.11 går - lille- tur i barnevogn (ca 10 min.)
ca.13.30 vågner, skiftes, ammes, hygger..
ca.14.30 går -længere- tur i barnevognen (ca 30 min)
ca.16 vågner, skiftes, ammes, hygger... nu sammen med hele familien...
ca. 18 -ULVETIMEN BEGYNDER... "F" er træt, men har MEGET MEGET svært ved at overgive sig til søvnen! Har forsøgt med "Leandervuggen, uden held. "F" begynder at græde... Har den 1. tid hun levede kunne gå med hende på armen i kort tid, hvorved hun faldt i søvn - MEN... denne proces er blevet noget svære...
"F" falder hen og vågner op igen meget hurtigt - hvis jeg f.eks. sætter mig, eller prøver at ligge hende fra mig!! ca. 19 begynder hun at skrige... Dette fortsætter ca 1 - 1,5 time... og ja, inden kl. 23 sover hun så endelig så tungt i mine arme at vi begge kan komme i seng! "F" ammes ca. hver 3. time herefter og er nu begyndt at falde i søvn med brystet i munden...!!
Så kære Helen, vi har brug for et rigtig godt råd til en rolig aften (putteritual) her :o)
2: tårekanaler
"F" har fra fødsel haft "betændelse", eller tilstoppede tårekanaler. Hendes små øjne er helt klistret til hver time. Nogen gode råd?? vi bruger saltvandsdråber og afkogt vand??
(Hendes øjne er ikke hævede og røde)
3: sutteflaske
Da jeg er ved at ingå aftale med en række investorer om at blive selvstændig (designer), har jeg brug for at "F" skal kunne bruge sutteflaske, da jeg skal rejse til Kina i 7 dage i uge 47 ( "F" vil være ca.4 måneder) Der skal lige tilføjes at "F's" far skriver eksamensopgave til 1. feb. og har derfor mulighed for at være hjemme! - og havde ikke regnet med at få tilbudt denne aftale lige nu - her midt i min barsel... men jeg må tage den herfra!
Så Helen, vil gerne spøge om gode råd til "nemmest" og hurtigst af få "F" til at bruge flaske. Vil ikke stoppe med at amme hende, vil forsøge at malke ud mens jeg er i Kina - vil det være muligt?? fra hvornår (hvor lang tid inden afrejse) skal jeg begynde at give erstatning på flaske?? - og hvornår er det bedst at amme og hvornår er det bedst at give flaske med erstatning?? Synes det er lidt en jungle...
Har svært ved at se hvornår det er det bedste tidspunkt at forsøge at give flaske??
Håber du kan hjælpe - da jeg så nødig vil have hende med til Kina...
Glæder mig meget til snart at høre fra dig :o)
På forhånd mange tak!
"F's" mor :o)