Svar: Spørgsmål om søvn, tårekanaler og sutteflaske
16. september 2007
Alder:
2 mdr.
Kære "F's" mor
Tillykke med jeres lille nye lillesøster, dejligt at høre at I er blevet endnu en i familien:o) Jeg kan dog godt høre at det må være lidt hårdt især om aftenen med sådan en lille størrelse i huset, især når I også har storesøster at skulle tage hensyn til og tænke på.
I forhold til F's alder så er det jo helt normalt at ulvetimen begynder netop her. Hun er så stor nu og så bevidst at hun oplever meget mere. Hun begynder at fornemme om hun er hjemme eller ude og begynder at smile mere bevidst, bliver bedre til at dreje sit ansigt og følge lys og lyd osv. Alt sammen noget der er med til at give en masse stimuli. Samtidig har hun jo om eftermiddagen så en storesøster, som også skal have lov til at være der, men der er naturligt ikke ro i hjemmet på samme måde som der er om formiddagen og I er alene.
F er stadig ikke i stand til at lukke lyde ude, hun hører ligesom alt og det er rigtig svært for hende at koble fra og give slip. Det er jeres opgave at hjælpe hende med dette.
Ofte hjælper det at gå ind i et tilstødende lokale, lægge sig ned at amme for nedrullede gardiner og lade hende falde i søvn på jeres seng. I skal naturligvis sikre jer at hun ikke kan trille ned og komme til skade. Det hjælper også nogle gange at putte hende i liften, lade hende stå og sove ude eller at stille liften ind på et tilstødende værelse igen for at give hende ro og hjælpe hende med at koble fra.
Tit synes vi jo at vi skal være sammen som familie og derfor opholder vi os alle i samme rum, men netop i denne alder, er det faktisk ekstra vigtigt at skærme og gå væk fra støjen og på den måde hjælpe hende med at samle sig selv.
Det er også en god idé at svøbe hende, så hun ikke kan ligge og flagre med arme og ben. Et svøb hjælper hende til at holde fysisk sammen på sig selv.
Da du overvejer at skulle begynde på en flaske og i den forbindelse overvejer også at malke ud, så kan I jo overveje om I netop i denne forbindelse skulle lade far give en flaske om aftenen, så far går afsides med den lille og mor tager sig af den store (som jo også stadig er lille og har brug for mor). Det er rigtig fint og prisværdigt at du gerne vil malke ud, amme, være mor for to, starte firma osv. og det lyder rigtig dejligt alt sammen - men du skal se på hvad der gavner hele familien bedst og det er måske ikke amning, amning, amning men måske en flaske en gang imellem, når nu situationen er som den er. Det kan være guld værd at far kan tage over.
Far kan jo f.eks. også lægge sig på sengen og give lillesøster flaske imens de to ligger der og putter og hun får koblet fra. Og der kan jo godt være udmalket modermælk i flasken, hvis du orker det. Ellers er der jo fine erstatninger og normalt ingen problemer med drikkevandet i Danmark. Det kan få hende til lettere at tage flasken, hvis den indeholder udmalket modermælk, så smagen er noget hun kender. Og så længe du kan og vil malke ud, har overskud til det osv. er det jo fint:o)
Det er klart at hvis du erstatter en amning med en flaske, så falder din mælkeproduktion, jo mere amning, jo mere mælk. Det betyder at hvis du gerne vil supplere din amning med en flaske, så er det godt at gøre det, efter at hun har spist hos dig. Da du generelt ammer meget hyppigt vil det være fint at du ammer som du plejer sidst på eftermiddagen og lader far forsøge med en flaske om aftenen i roligt og køligt rum og du så ammer igen senere på aftenen.
Det vil være nødvendigt at du malker ud når du er i Kina hvis du ønsker at opretholde din mælkeproduktion. Du vil ikke kunne stimulere på samme måde som din datter vil kunne, men du vil godt kunne bibeholde en vis mælkeproduktion ved at malke ud. Det kræver dog at du malker ud på de tidspunkter din datter normalt ville spise på og igen er hyppigere udmalkning vigtigt og ikke at du springer over. Du må jo naturligvis passe det ind i forhold til dit arbejde.
Når hun er 4 måneder vil far godt kunne passe hende og give hende flaske og evt. lidt skemad. Men det kan godt være en god idé at introducere flasken allerede nu, da I ellers kan risikere at hun til den tid kun vil have den ægte vare og så får far problemer..:o) Derfor også mit råd om måske at lade flasken være en del af aftenens ritual.
Med hensyn til tårekanaler så har mange nyfødte børn en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden eller at øjnene løber hele tiden i vand. Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.
Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og tårekanalen er 'afløbet'. Når tårekanalen er tilstoppet eller fungerer dårligt, vil der opstå søvnklatter eller fugtige øjne. Tårekanalen udvikler sig selv i løbet af det første år, og 99% af alle børn kurerer sig selv inden for det første år.
Det er fint at bruge saltvandsopløsning, den svarer til 0,9% som er det vores tårevæske normalt er. Saltvandet kan kommes på et stykke vat. Man kan også vaske øjnene med almindeligt vand fra hanen. Hvis man tørrer meget ofte kan huden omkring øjet plejes med en mild creme. Man vasker fra øjenkrogen og ud og lidt let massage under øjet kan nogle gange hjælpe, igen er det let massage fra øjenkrogen og ud.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske