Svar: D-dråber
16. september 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Karen
D vitamin er nødvendigt for knoglevækst og fremmer optagelsen af calcium i tarmene. Det forebygger sygdommen Rakitis og derfor anbefales det til alle børn i Danmark fra 2 uger til 12 måneder. Den daglige anbefalede dosis er 10 mikrogram (400IE).
Den vigtigste kilde til D-vitamin er sollys, men da små børn ikke må opholde sig særlig meget i solen er det nødvendigt med et dagligt tilskud for at forebygge D-vitaminmangel.
Der skal en del til for at overdosere d-vitamin og selvom f.eks. modermælkserstatning indeholder d-vitamin så skal børn der udelukkende får erstatning tilbydes fuld dosis d-vitamin.
Der er ikke nogen faste regler, hvis man glemmer at give d-vitamin og det bedste I kan gøre er at forsøge at huske det. Nogle d-vitaminer kan godt stå fremme og holde sig uden at være på køl - det kan gøre det lettere at huske den daglige dosis, hvis d-vitaminerne f.eks. står på puslebordet...
Jeg kunne ikke forestille mig at der ville ske noget ved at I en gang imellem gav lidt ekstra fordi I endten havde glemt det dagen i forvejen eller fordi I var i tvivl om de havnede i munden eller ved siden af, men jeg synes samtidig ikke hun skal have dobbelt dosis hver anden dag... d vitamin kan godt give nogle børn lidt mavekneb og det er der jo ingen grund til og der er jo en grund til at sundhedsstyrelsen anbefaler som de gør...
Håber at dette er svar nok. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske