Svar: Skemad og vælling
16. september 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
At din datter er begyndt at kræve mad hyppigere både dag og aften kan godt være et tegn på at hun begynder at have behov for lidt mere mad og måske har brug for at du begynder med lidt skemad.
Det er dog sådan at du i første omgang skal forsøge at øge hendes mælkeindtag netop ved at tilbyde hende lidt hyppigere måltider og så se om ikke dette vil have effekt. Hun er stadig så lille at mælk udgør hendes behov og især når hun har haft problemer med maven, så er der ikke nogen grund til at starte for hurtigt. Det er sådan at hendes enzymer i tarmene forbereder sig og gør hende mere og mere klar til at kunne nedbryde mad, og hendes tarmsystem vil således være mere klar hvis du venter en måned end hvis du allerede begynder nu.
Ud over at hun begynder at virke mere sulten og interesseret i at få anden mad, så vil et tegn også være at hun holder hovedet selv, drejer det bevidst og at hun følger skeen og selv åbner munden - f.eks. når du giver hende d-vitamin. Det er vigtigt at hun er mundmotorisk parat, når du starter skemad.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil igang med noget lidt fastere - vel sagtens fordi hun så måske ikke gylper så meget mere, det hjælper jo ofte på det. Men det er altså stadig vigtigt at gå stille og roligt frem.
Vælling er en tilskudsblanding og det betyder at den i princippet helt kan undværes og hvis man vælger at give vælling, så bør den ikke udgøre mere end 2 flasker i alderen 4-6 måneder. Som du beskriver din datter så kunne vælling måske godt være en blid overgang for jer, så du således starter med f.eks. en flaske vælling til natten og ser om hun sover lidt bedre på dette. Hvis det går fint med vællingen, så kan du forsøge med lidt skemad i løbet af den næste månedstid, når du synes hun virker parat.
Det er godt at starte med ris, majs, hirse eller boghvedegrød og give 4-5 tsk, en gang dagligt, vand af kop og følge efter med en flaske mme, da det er med til at holde gang i maven. Når hun kan spise en lille dl uden problemer, så kan du begynde at give hende skemad to gange dagligt. Hele tiden huske at hun fortsat skal have stort set samme mængde mme som hidtil, så skemaden kommer ud over. Hun skal nok selv regulere det ind stille og roligt.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske