Svar: Hvor meget mælk - 8 mdr.
16. september 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 8 måneders alderen få 3-4 flasker dagligt og dette stemmer således fint overens med din datter og det lyder som om at hun får sit mælkebehov dækket den vej. 3 flasker af 150ml giver 450ml og det er sådan lige på grænsen, men acceptabelt - det kommer lidt an på hvor meget hun i øvrigt drikker og spiser, om du bruger mme i hendes mad, om hun drikker godt med vand osv. Du skal jo fortsat sikre at hun får den mængde væske hun har behov for...
Du må således vurdere ud fra hvor meget hun tisser, om hun fortsat har godt tunge tissebleer, hvis hun har det, så får hun hvad hun skal have, men hvis hun ikke har det, så skal du bibeholde de 4 flasker lidt endnu.
Du må gerne give din datter sødmælk, så hun prøver at få lidt kold mælk af en kop og du kan også bruge sødmælk i madlavningen. Det vil sige at hun jo meget gerne må få sovs, kartoffelmos osv. lavet med sødmælk, så I alle kan spise det samme.
Fra 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af hendes indtag og her kan hun således begynde at få en portion tykmælk, A38, yoghurt naturel og lignende igen sødmælksprodukter (3,5% fedtindhold). Du kan komme lidt frugtmos på.
Det er altså fra 9 måneders alderen at komælk kan begynde at udgøre lidt mere og det er netop derfor jeg siger at hun ligger lige på grænsen, hvis du skærer yderligere i modermælksintaget og i stedet øger hende med komælk. Det er derfor regnskabet må gøres op i forhold til hvor meget komælk contra erstatning du bruger i madlavningen i forhold til hvor meget mme hun drikker af flaske.
Håber dette hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske