Svar: Er begyndt at bide
16. september 2007
Alder:
19 mdr.
Kære Amanda
Der er mange grunde til at børn bider, men helt overordnet set, så kan man sige at især to ting gør sig gældende, når man taler om hvorfor børn bider.
Den ene grund er når de ønsker at få deres vilje eller føler sig presset i en situation. Det er en måde at sige, "det er mit legetøj" eller "du må ikke tage dukken fra mig". Andre børn slår eller river i hår for at opnå det de gerne vil. Det afhænger af barnets alder. Det er altså ofte en afmagtssituation, hvor barnet mangler ord og i stedet bliver fysisk.
Den anden grund ser man, når man sidder og kæler med sit barn, nusser og krammer og pludselig er man bidt i skulderen eller i kinden. Eller barnet kommer løbende hen til en og bidder fuldstændig umotiveret en i låret. Når børn bider i disse situationer er det et udtryk for kærlighed. "Jeg kan så godt lide dig, at jeg kan spise dig". Og det er lige præcis det der sker hos jer.
Det er jo netop når I sidder og kæler og krammer at det kammer over og hans kærtegn kommer til at gøre ondt. Det er som du skriver rigtig vigtigt at lære ham at det gør ondt, ligesom at brænde sig på komfuret osv. og den bedste måde at forklare ham på at det er forkert er ved at sætte ham fra dig.
Lige nu oplever han det som sjov, han tror han sidder og kæler og nusser og så bider han lidt og du synes det er sjovt og dejligt. Men ved at sætte ham fra dig, så vil han begynde at forstå at det han gjorde var forkert. Han husker det bedre, hvis du med det samme siger av og nej og så sætter ham ned.
Han skal naturligvis have lov til at komme op igen, du må ikke bære nag, men bider han igen, så må du sætte ham fra dig. Du må naturligvis heller ikke bide igen...:o)
Prøv at vise ham hvad han kan gøre i stedet, kysse blidt, sige aaae osv. så du viser ham hvad du godt kan lide. Tænk på at han gør det fordi han jo netop har de følelser overfor mor og far og forsøger at udtrykke sig, men kærligheden kammer over.
Det er en fase som han er igennem og det handler om at han endnu ikke helt ved og ikke helt kan styre sine følelser. Et kærligt klap i den alder bliver også hurtigt til et slag og han gør det ikke for at være ond.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske