Brev:
Sovedyr
16. september 2007
Alder:
5 mdr.
Sovedyr
Hej Helen.
Vi har en dejlig dreng på 5 mdr. Han er glad og livlig, han trives og vokser sig stor og stærk. Han er 69 cm og vejer 8,2 kg.
Når han skal sove, får han en sutteklud/sovebamse med sig i barnevognen eller i sengen. Det er sådan et stykke blødt stof med et bamsehoved på - håber du ved, hvad jeg mener. Han har haft den fra han var ca. 2 mdr, hvor han fik den i stedet for en stofble at putte med. Han har altid været meget glad for at putte sig ind til den. Han trækker den hen til sit hoved og vender ansigtet ind i den. Ofte dækker den dele af eller hele ansigtet.
Af frygt for at suttekluden skulle komme til at lukke af for hans lufttilførsel eller gøre at han fik det for varmt (vi er naturligvis bekymrede for vuggedød) har vi valgt at trække kluden væk fra ham, når han er faldet i søvn. Dette kan vi godt komme til at gøre, når han sover, uden at han opdager det. Men nogle gange vågner han af det... Og det var jo ikke lige meningen. Andre gange har vi oplevet, at hvis han ligger og er lige ved at vågne op, så kan han falde til ro og sove videre, hvis han får sin klud igen. Om natten fjerner vi helt kluden fra hans seng, da vi jo af gode grunde ikke tjekker ham så ofte her, som vi gør når han sover om dagen.
Mit spørgsmål går på, om der fortsat er grund til, at vi flytter kluden fra hans ansigt, når han sover, og fra hans seng om natten. Og har der overhovedet været grund til det? Vi tænker på, at det måske er mere vigtigt, at han oplever at de ting han bliver puttet med, for at give ham tryghed, også er der, når han vågner op igen...
Med venlig hilsen C.