Svar: Sovedyr
16. september 2007
Alder:
5 mdr.
Kære C.
Jeg er jo stor fortaler for putteklude, netop fordi det skærmer og beroliger børnene præcis som du beskriver.
Du har naturligvis ret i at man skal passe på at kluden ikke kommer til at dække barnet så meget, at barnet ikke kan få luft. Det er fornuftigt nok at tage kluden væk fra ansigtet, når han først er faldet i søvn, og stille og roligt tænker jeg at han jo vil blive i stand til selv at tage den op og væk, når han har behov for det. Jeg synes derfor at I skal blive ved med at gøre som I gør, det fungerer okay, indtil I fornemmer at han er blevet stor nok til at styre det selv.
I forhold til risiko for vuggedød så falder denne jo markant i takt med at han bliver ældre og når han begynder at trille mere omkring, vender sig selv om på siden og maven i løbet af natten osv. så er der ikke så meget mere I kan gøre. Så er han stærk og styrer selv, hvordan han vil sove.
Sundhedsstyrelsen skriver i deres vejledning til sundhedspersonale 2007 omkring vuggedød: "Når spædbarnet selv kan vende sig, er der ingen grund til at bekymre sig om, at barnet vender sig og sover videre på maven". Derfor tænker jeg at når I oplever at jeres dreng er blevet godt mobil og selv er i stand til at fjerne kluden fra sit ansigt, så behøver I ikke være så påpasselige mere.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske