Svar: Sjælden afføring
16. september 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Nu hvor din dreng er begyndt med andet end bryst, så vil det normalt være godt at han har afføring måske hver 3-4 dag, jeg synes 10-12 dage imellem, når man får skemad lyder af meget. Jeg kan derfor godt forstå at han dagene op til, bliver lidt utilpas af det.
I stedet for starte ud med laktulose, så synes jeg du skal kigge lidt på kosten og se om du kan regulere det lidt den vej. Havregrød og øllebrød er godt til at holde maven igang og frugtmos bestemt også. Du kan f.eks. også forsøge med lidt sveskemos dagligt, det kan have rigtig god virkning.
Derudover er det vigtigt at du ikke kun giver grød, men også giver grøntsagsmos. Hvis han får skemad to gange nu, så vil det således være godt at du giver både grød og grøntsagsmos og hvis han får skemad 3 gange, så kan du give varieret, så han f.eks. får havregrød morgen, skiftevis øllebrød og grøntsagsmos til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Det er meget bedre at give små hyppige måltider end få og store måltider og så fortsætte med amning ved siden af.
Han må også gerne få lidt frisk frugt at sidde med, det kunne være lidt melon, et stykke appelsin eller lignende. Pas på med banan, det kan virke lidt forstoppende.
Derudover er det rigtig vigtigt at du giver ham vand at drikke til og under skemåltiderne, da det også er med til at holde maven lidt igang.
Så mit råd er altså i første omgang at du kigger på kostsammensætningen og ser om du ikke derved kan opnå lidt hyppigere afføringer og ikke lige nu begynder laktulose.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske