Brev:
Natamning, grød og manglende afføring
16. september 2007
Alder:
5 mdr.
Natamning, grød og manglende afføring
Hej Helen
Vores søn på 5 mdr. er en stor og glad dreng på 69 cm og 8,2 kg. Han har i de sidste 3 uger fået lidt grød og er nu også begyndt at få lidt grøntsagsmos som supplement til amningen. Han har været meget interesseret i skemaden og spiser gladeligt både grød og grøntsager.
Jeg vil tror, at han spiser ca. 3/4 - 1 dl pr. måltid alt efter hvad der er på menuen, og om han er sulten, eller om han er blevet for træt. Hvis han er sulten spiser han gerne mere end 1 dl, hvorimod hvis han er blevet for træt, så kan han ikke koncentrere sig om det og får kun spist nogle få skefulde.
I den sidste uges tid er vi gået over til at give ham to måltider; Han får hjemmelavet risgrød m. frugtmos om formiddagen (drikker også vand af kop) og om eftermiddagen/aftenen får han grøntsagsmos og vand af kop.
Vi er nu gået hen og er blevet lidt bekymrede for, om hans mave er gået lidt i stå. Han har haft afføring ca en gang om ugen siden vi startede op med skemad - før det havde han ca. hver 4. dag. Han virker ikke til at være plaget af det, men han skal virkelig presse og arbejde for det, når han skal af med noget nu. Han er ikke ked af det, så derfor har vi ikke gjort noget for at få mere skub i sagerne, men har afventet og håbet at maven selv ville finde en rytme.
Men nu synes vi, at der er gået længere tid end der plejer, og han har idag flere gange presset uden at der er kommet noget. Derfor vil vi spørge dig, om dette "afføringsmønster" er 'normalt', eller om vi skal gøre noget for at hjælpe ham, og i så fald hvad?
Udover grød/mos bliver vores søn ammet. Han spiser godt og vil gerne tage brystet. Nogle gange siger han dog tydeligt fra, og jeg har altid haft en klar fornemmelse af, at han selv kan regulere, hvor meget mælk han har brug for. Han bliver ammet ca. 7 gange i løbet af et døgn, hvoraf en ammetår ligger om natten. Nogle nætter bliver han ammet både "sen aften" og nat. Han spiser altid meget om natten.
Jeg har læst mig til, at du ofte anbefaler, at man ikke ammer om natten, når barnet er blevet 6 mdr. Skal jeg til at indstille mig på, snart at vende ham af med denne natamning? Jeg troede faktisk, at han var sulten, når han vågner om natten, men han skal måske snart kunne få sin sult stillet i løbet af dagen? Skal vi til at give ham skemad tre gange i løbet af dagen, for at han kan sove noget mere igennem natten?
Jeg ser frem til at høre dine forslag,
Med venlig hilsen
Camilla