Svar: Øllebrød til at sove på?
17. september 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Linda
Jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl om hvad du spørger om...
Altså i øjeblikket giver du flaske med Hipp mme kl. 20 og herefter sover din dreng til kl. 03, hvor han så får en ny flaske mme. Derudover så får han skemad 4 gange dagligt og du ønsker så at give ham øllebrød som et ekstra 5 skemåltid eller vil du udskifte modermælkserstatningen med øllebrød?
Da din dreng ikke er mere end 7 måneder gammel, så er mælk fortsat en vigtig del af hans indtag og det er derfor vigtigt at du ikke bare fjerner sutteflasker og nedsætter hans mælkeindtag. Han har stadig brug for sin modermælkserstatning.
Du skriver at din dreng enkelte gange har sovet igennem på sin erstatning og min umiddelbare tanke er faktisk at han måske vil være en af dem, der vil kunne det. Det kræver dog at du i stedet for at proppe ham med for meget mad i løbet af aftenen forsøger at få det i ham i løbet af dagen.
Alt for meget mad om aftenen kan godt give nogle børn maveuro og gøre at de faktisk sover dårligere og mere uroligt, fordi deres tarme simpelthen arbejder på højtryk for at nedbryde føden. Der er derfor ikke ubetinget en god idé at du giver ham ekstra øllebrød eller erstatter en flaske om aftenen. I stedet kan du forsøge at sikre hans indtag lidt bedre i løbet af dagen.
Hvor meget drikker han kl. 03? Ville han evt. kunne vendes om på siden og hjælpes til at sove videre med en sut? Ville I stille og roligt kunne skære dette indtag ned og få ham til at drikke mindre og mindre og tilsidst helt kunne undvære, måske nøjes med en tår vand i stedet? Jeg synes det var værd at forsøge.
Tilsidst vil jeg lige sige at det jo er din lille dreng og derfor må du jo nogle gange forsøge og så se hvad der sker. Nu har du i hvert fald fået lidt af mine tanker med på vejen. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske