Svar: Søvn og trivsel i løbet af dagen
17. september 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Når jeg ser din plan for dagen, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du begynder at give din dreng meget mere skemad og det er helt okay at hans flaske indtag bliver skruet lidt ned.
Han er 7½ måned nu og derfor er det vigtigt at han begynder at spise meget mere rigtig mad, udgangspunktet bliver stille og roligt mere familiemad og omkring 8 måneders alderen skal han til at begynde med rugbrødshapsere osv.
Når din dreng bliver træt i løbet af dagen, så tænker jeg at du skal sætte ham i den høje stol og give ham noget at spise. Han skal have mad med ske og ved siden af skal han også have mad som han kan sidde med selv. Du kan købe et mørkt rugbrød og skære nogle gode humpler som du rister i ovnen, du kan også give ham en tvebak eller lignende skorpe at sidde med. Han må også meget gerne sidde med stykker af agurk, rød peberfrugt, stykker af frisk frugt osv.
Han er ved at være en stor dreng og der skal ske noget, han skal holdes aktiv for også at kunne sove, så han ikke powernapper dagen igennem.
Det er korrekt at de fleste børn i hans alder vil kunne nøjes med to lure dagligt, måske vil han i en overgang have behov for en powernap sidst på dagen, men som udgangspunkt to lure. Det er også normalt at den første lur om formiddagen varer en lille times tid, luren over middag er som regel lidt længere og powernappen sidst på dagen ofte ikke mere end 20-30 minutter.
En alderssvarende plan kunne se således ud:
Morgen 7: Flaske med 200ml mme
Formiddag 9: Havregrød evt. med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur kl. ca 9.30-10 evt med en flaske mme, måske bare 100ml, sover 45 minutter til 1 time
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere af den mad I spiser og det er her at han skal begynde med rugbrødshapsere, rester fra aftensmaden osv. Som overgang og for at øve sig giver I ham efter grøntsagmosen brødskorper og lignende at sidde med, vand af kop.
Puttes til middagslur, evt. med en flaske igen måske bare 100ml. Må her gerne sove 1½ time eller lidt mere hvis han kan. Han burde være mæt til det hvis han har fået mad som beskrevet i løbet af formiddagen.
Eftermiddag 15-16: Grød, flerkornsgrød eller lignende. Gerne med lidt frugtmos, kan her også få frisk frugt at sidde med brødskorper og lignende at gnave i. Vand af kop
Og så er det at nogle børn powernapper en lille ½ time her. Men mange springer den også over...
Aften 18.00: Grøntsagsmos som nu kartofler, gulerødder, squash, men også meget mere rigtige retter, I må meget gerne give ham indmaden af en frikadelle almindelige eller fiskedeller, han må meget gerne få kødsovs og pasta bledet, boller i karry og generelt sovs og mad som smager af noget. I skal virkelig medtænke at han får det samme som jer, men I skal bare blende det, så han kan kapere konsistensen. Han må få stort set alt, og hvis I en dag spiser sushi, får salat eller andet som han ikke kan spise, så må I købe og give ham grøntsagsmos med kød og fisk fra glas, så han får rigtig mad. Vand af kop og I kan overveje om han skal have lidt frugtmos med mælk på til dessert.
Puttes til natten kl. 20 med en flaske ca 200 ml
Så kære Camilla, der skal skrues meget mere op for indtaget og fokuseres meget mere på rigtig mad og du skal virkelig udnytte at din dreng lige nu er i en alder, hvor han er nysgerrig, åbner munden og tager imod. Det er meget vigtigt at han derfor nu får alt muligt mellem himmel og jord at spise.
Jeg er sikker på at hvis I kommer igang med dette, så vil du også opleve at du får en helt anden dreng:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske