Brev:
Min pige er hele tiden utilpas
17. september 2007
Alder:
3 mdr.
Min pige er hele tiden utilpas
Åh altså, vi ved snart ikke hvad vi skal gøre, min mand og jeg.
Lidt om vores pige: Vi har en dejlig pige på 3 ½ måned. Hun er ammet 100 %, og har hele tiden været i den gode ende af skalaen vægtmæssigt. Vejede ved fødsel 3500 gr., og var 50 cm lang. Vejer nu 6200 gr., og er 60 cm lang. Fødslen forløb uden problemer, og vi tog hjem dagen efter.
De første 2 måneder var hun rigtig nem. Det eneste vi lagde mærke til var at hun fra fødslen hele tiden har sagt nogle meget anstrengte gryntelyde. Selvfølgelig laver babyer lyde, men vores venner og familie sagde også at de synes det var meget og særpræget, og at man næsten blev helt træt på hendes vegne fordi hun næsten konstant lavede de lyde, selv når hun sov. Men ellers virkede hun jo til at trives fint.
Da hun blev 2 måneder begyndte hun pludselig at græde rigtig meget nogle aftener i træk, og vi troede hun måske havde fået aftenkolik, men lægen tjekkede hendes ører og mente hun havde mellemørebetændelse, hvilket hun fik pencilen for. Hendes grædeture holdt så også op. Vi var så på en ferie i Grønland hos min søster i knapt 3 uger. Hun græd rigtig meget de første par dage, det var som om at hun godt kunne mærke at hun ikke var derhjemme, og at alt pludselig var nyt. Vi havde taget hendes lift og uro med som hun er glad for, og efterhånden vænnede hun sig til deres hjem, og det gik bedre. Deroppe blev hun vugget i søvn i liften hver gang hun skulle sove. At komme hjem igen gik fint.
Hun har været til læge til 3 måneders undersøgelse og er blevet vaccineret. Hun blev også undersøgt i ørerne, som så fine ud.
Hendes far leger også ofte med hende, sidder med hende osv. og hun er rigtig glad for ham også
Nå, jeg ved ikke om du kan bruge alle disse oplysninger til noget. Men nu har du dem.
Vores problem er at hun det sidste stykke tid slet ikke virker tilpas. Det er ligesom om der hele tiden er noget der generer hende. Vores morgener er egentlig fine nok. Vi vågner, hun spiser, bliver puslet, og leger lidt, og halvanden time efter at vi er stået op er hun klar til den første lur i barnevognen. Der tager hun ca. et par timer.
Når hun vågner skal hun lige have noget at spise inden hun er klar på smil og leg. Så leger, læser, og hygger vi et par timer, og så er hun klar til næste lur, men fra da af vil hun kun sove mellem et kvarter og en time af gangen. Vi prøver at give hende sutten og ind imellem sover hun så lidt videre – også udenfor i barnevogn. Når hun kommer op fra den så er det som om vores triste pige står op. Hun kan godt være glad til at starte på – især hvis hun har sovet længe, men fra da af har jeg svært ved at få hende til at spise, og sove.
I går f.eks. gik der næsten 7 timer mellem at jeg fik hende til at spise en ordentlig portion. Hun er helt stiv, vil ikke sidde ned, ikke meget mere end 3 min i hvert fald, vil ikke ligge i vore arm - man skal hele tiden gå rundt med hende. Hun vil gerne ligge lidt på gulvet og lege selv/spise sine fingre/ snakkes lidt med af os osv. Og hun elsker at blive puslet, der er hun glad 99 % af gangene. Men når hun begynder at blive træt, så er hun helt stiv igen, vil ikke puttes ind til os, vil ikke falde i søvn selv - som hun jo som regel gør om formiddagen, vil gerne vugges, men det falder hun ikke i søvn af.
Fra da af sover hun slet ikke ordentligt. Og når hun er lige ved at falde i søvn så vågner hun med et spjæt og græder igen. Hun bliver mere og mere overtræt, og mere og mere umulig at få til at spise. Og når hun spiser er det ikke meget, og hun rykker hele tiden hovedet væk og græder. Når hun endelig falder rigtigt i søvn, er klokken mellem 22.00 og 01:00. Hun spiser et par gange i løbet af natten, og så står vi op mellem 6.30 og 7.30. Så det er jo ikke mange timers søvn. I alt sover hun vel mellem 10 og 12 timer i døgnet.
Hun virker ikke som om hun har ondt nogen steder. Hun er også vældig aktiv når hun ligger på gulvet på ryggen, så skubber hun sig selv rundt. Så jeg aner ikke hvad det kan være.
Det jeg selv har tænkt på er:
• Om jeg har for lidt næring i mælken
• Jeg har selv candida svamp i blodet, og har været meget generet af det det meste af mit liv, tænker på om hun kan have fået det i forbindelse med graviditeten hvor vi jo deler blodet. Det giver i hvert fald gener og ubehag i kroppen. Jeg har taget DIDA piller som hjælper godt. De sidste 14 dage har jeg ikke taget dem, og det er de sidste 14 dage vi har lagt mærke til at hendes ubehag er blevet værre. Men det kan jo være tilfældigt.
• Hun blev ikke suget i næse og mund efter fødslen. Jordmoderen sagde det ikke var nødvendigt. Jeg synes hun lyder forkølet når hun spiser, som om der sidder noget inde bag ved og generer. Men hun er ikke snottet eller forkølet. Kan der alligevel sidde noget?
• Jeg drikker kaffe – kan det have indflydelse på hendes søvn og ubehag i kroppen?
• Bortset fra at jeg går alene hjemme med hende hver dag, lever vi et rimelig aktivt liv, hvor vi ofte er sammen med andre. Mindst 5 dage om ugen er vi ude af huset. Er det for meget for hende? (Hun græder og er utilpas selv om vi er hjemme)
Håber sådan at du kan hjælpe, vil så gerne have vores lille glade pige hele dagen, i stedet for kun om formiddagen. De er så trist at se hende have det træls, når man ved hvor godt hun også kan have det.
Med venlig hilsen
Jeanette