Svar: Min pige er hele tiden utilpas
17. september 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Jeanette
Jeg synes du har gjort dig rigtig mange gode overvejelser og jeg mener bestemt at du skal forsøge at efterfølge nogle af disse.
Det er jo svært for mig at sige, hvad det hele handler om, men jeg vil meget gerne give dig et bud, ud fra alle de ting du også selv nævner, meget af det er nemlig yderst relevant.
For det første.. næring i mælken. Som udgangspunkt så har du næring nok i din mælk og din datter har jo indtil videre også taget fint på. De fleste børn har omkring 12 ugers alderen et appetitspring, hvor de har behov for mere mælk og derfor græder mere. Jo mere gråd og uro, jo mere lægges de til brystet og jo mere mælk kommer der.
Samtidig så lyder det hele også lidt hårdt hjemme hos jer og det betyder at du måske er lidt stresset og måske har svært ved at finde roen. Det kræver en del ro og hvile at bibeholde mælkeproduktionen og have en god amning. Du fortæller at I ofte tager nogle steder og tilbringer meget tid ude og dette er jo ikke befordrende i forhold til mælkedannelse, stimulation og tømning af brystet.
Nogle kvinder har det dog også sådan at de næsten kan få stress af at skulle være indendøre hele tiden og hvis det er sådan I har det hos jer, så kunne det godt være at du skulle overveje om far f.eks. skulle prøve at give en flaske.
Nogle børn vægrer sig af en eller anden grund mod at være i favn og protesterer således der mod amning. Hvis man i stedet kan lægge sig ned og amme, så barnet ligger ved siden af en, så hjælper det nogle gange. Alternativt at give hende en flaske, hvor far så sidder med hende på skødet eller på en dyne ved siden af sig, så hun stadig får nærheden, men ikke presses til at være i favn.
Svamp hos dig kunne også være en mulig årsag og du kan sagtens smitte din datter med svamp. Hvis hun har svamp, så vil det dog ofte kunne ses i munden som trøske eller i numsen, hvor du ved bleskift vil kunne se at hun er rød, hudløs, har knopper og det svier. Svamp kan smitte gennem brystet og derfor kan I gentagende gange smitte hinanden via amning. Hvis man konstaterer svamp hos endten mor eller barn skal begge behandles.
DIDA er så vidt jeg ved et kosttilskud og således ikke noget du kan bruge til din datter. Det er dog tankevækkende at du oplever at hendes symptomer er blevet værre efter du er stoppet med DIDA og jeg synes det vil være relevant at du drøfter med lægen hvorvidt I begge kan have en svampeinfektion som skal behandles med svampemiddel.
Hvis du oplever smerter i brystet, ikke kun når du ammer, men også imellem amningerne, smerter som knive der stikker, så har du helt sikkert svamp og så skal både du og hende behandles med et svampemiddel, det kunne være f.eks. brentangel, som kan smøres både på brystet og i munden på din datter.
Hendes problemer med lyde og det at du oplever at hun generelt lyder forkølet gør at jeg tænker om hun måske har problemer med hævede polypper. Det har nogle børn og det skal undersøges af en øre-næse-hals-læge. Da hun også allerede i sit unge liv har haft mellemørebetændelse, så synes jeg det vil være relevant at I kontakter en øre-næse-hals-læge, her behøver I ingen henvisning. Den læge er specialist i at se på disse ting og ved derfor mere om det end egen læge.
Kaffe kan godt spille ind på hendes søvn og det anbefales normalt ikke at drikke mere end 1-2 kopper kaffe dagligt. Det er her tankevækkende at hun ikke har problemer om morgenen og formiddagen, men at hun reagerer over middag og resten af dagen. Kaffe holder sig jo i kroppen rimeligt længe og det kunne derfor godt være din morgenkaffe hun reagerer på over middag... Jeg synes derfor du skal prøve at holde dig fra kaffe og andre koffeinholdige drikke i en periode.
Din datter har også en alder, hvor hun begynder at fornemme om hun er hjemme eller ude, om hun holdes af nogen hun kender eller nogen hun ikke kender og derfor er det faktisk meget vigtigt at I ikke render til for meget. At gå ud 5 dage om ugen synes jeg er for meget, når hun reagerer som hun gør og det er vigtigt at I forsøger at få lidt mere ro på i dagligdagen. Du må gerne gå med hende, ture i barnevognen, så I på den måde kommer lidt ud, men her er det et spørgsmål om at få hende til at sove og ikke et spørgsmål om at I skal ud og være sammen med andre. Det er dit behov, bestemt ikke hendes:o)
Du kan overveje om du i øvrigt indtager noget specielt mad, drikker du cola, spiser du mange lakridser, kål, løg, spinat, drikker du meget mælk osv. og så overveje om du skulle prøve generelt at skrue lidt ned for de ting, som du måske indtager meget af. Nogle gange kan også en kostændring hos mor få positiv indflydelse hos barnet.
Jeg håber meget at mine tanker hjælper jer lidt videre. Nu har I ihvert fald noget at gå lidt videre med, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske