Svar: Ammeproblemer - 7 mdr.
17. september 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Lone
Tak for dit brev og dejligt at høre at du har haft glæde af mine råd til andre:o)
Der er mange spørgsmål og jeg vil forsøge at besvare dem i den rækkefølge de kommer og samtidig kommentere lidt på de andre ting du fortæller.
Med hensyn til skemad, amning og flaske som han også får en gang imellem, så tænker jeg at du nu skal til at tænke meget mere i familiemad. Han er en stor dreng og sundhedsstyrelsen taler om at børnene netop i 7-8 måneders alderen har "vinduer" som man skal udnytte mens de er åbne. Det betyder at de i den alder har en naturlig nysgerrighed og lyst til at putte i munden og samtidig vil de være gode til at tygge. Derfor er det rigtig vigtigt at udnytte dette og i denne alder begynde at tilbyde barnet så meget forskelligt som muligt at spise og få begyndt meget mere med familiemaden.
Da du ammer ca 5 gange i døgnet og også giver flasker, så tænker jeg at din dreng umiddelbart får alt for meget mælk og at dette naturligvis medfører ammestrejke. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvornår du supplerer amningen med mme og heller ikke se hvor store portioner skemad han spiser, men generelt vil det være nok med 3, måske 4 amninger eller flasker og ikke mere. Et indtag på ca 600ml er fint og ved siden af kan han så få meget mere rigtig mad, både grød og mos, men også mad i stykker og mad som han selv kan sidde med.
Din menstruationscyklus spiller også naturligt ind på mælkesmagen og kan godt gøre at han afviser brystet i den periode. At han afviser, når mælken flyder hurtigt, handler sandsynligvis om at han ikke kan følge med og så lyder det som om din dreng har problemer med at have for store polypper.
Børn der har for store polypper har ofte svært ved både at sove og ved at spise sufficient ved brystet. Det at skulle lukke munden, synke og samtidig skulle trække vejret gennem næsen er rigtig svært. Da han samtidig har problemer med væske i mellemørerne, så har I en naturlig forklaring på hvorfor han nogle gange har ondt og ikke rigtig vil spise. Det gør helt vildt ondt at have mellemørebetændelse og hvis du oplever at det påvirker ham så meget, som du beskriver, så synes jeg du skal drøfte det med jeres ørelæge igen.
Det lyder som en god ørelæge, da han også har nævnt hans polypper og er opmærksom på de problemer de kan give. Og det er fint at han følger jer og medtænker om de skal fjernes på et tidspunkt. Oplever I at han snorker når han sover?
Det er således helt normalt det du beskriver med at din dreng afviser brystet, slipper og græder af smerte, tager sig til ørerne osv. når han har problemer med væske i mellemørerne og dertil hævede polypper i næse og svælg. Den lune mælk kan løsne og hjælpe, men det gør ondt at spise og det er svært for ham at trække vejret sufficient.
Samtidig er det dog også vigtigt at I medtænker hans kost og mælkeindtag i løbet af dagen, da det som sagt lyder som om han får rigeligt med mælk og lidt for lidt rigtig mad.
En plan for dagen til et 8 måneders barn kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 08: Havregrød eller lignende, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frisk frugt eller bær, evt. en brødskorpe eller lignende at sidde med, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagmos med kød eller fisk og ved siden af begynder I med lidt rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Giv ham også gerne rester fra aftensmaden, det kan være indmaden af en frikadelle, eller lidt godt kogte pastaskruer. Vand af kop
Puttes til middagslur evt. med amning omkring kl. 13
Eftermiddag 15-16: En portion grød, f.eks. flerkornsgrød med lidt frugtmos, tilbehør af frisk frugt at sidde med selv. Vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere familiemad, meget gerne ris, pasta, sovs af forskellig slags og maden må gerne smage af noget. Han må få stort set det hele som I spiser, hvis I laver almindelig dansk mad.
Puttes til natten med amning eller flaske kl 20
Sen aften 23-24: Evt. amning eller flaske
Nat 24-06: Vand, hvis noget. Behøver ikke mælk.
Med hensyn til dit spørgsmål om hvorfor småbørn skal afledes så tænker jeg det faktisk modsat. Jeg ser det som at børn skal hjælpes til at fastholde fokus. De er i den alder så fokuserede på verden omkring sig og hører rigtig mange ting, det kan være ambulancen ude på vejen, flyvemaskinen som flyver lavt over huset, lyden af noget der falder på gulvet, en dør som smækker osv. og her er det vigtigt at man hjælper dem med at holde fokus på at det lige nu er spisningen det drejer sig om. Det handler altså om at de er så nysgerrige og oplever så meget og de skal lære at sortere lidt i lydende og lære at holde fokus.
Med hensyn til ammestop, så er det mit indtryk at man forældre oplever at børn selv siger amningen fra i 9-10 måneders alderen. Det betyder ikke at man skal stoppe med at amme der, man kan roligt amme videre og man kan amme rigtigt længe. Man skal dog bare være bevidst om at jo ældre barnet er jo mere bevidst er barnet også og er barnet først blevet måske 13-14 måneder gammelt og ikke har vist tegn på at ville stoppe amning, så skal man ikke forvente at barnet gør det. Det er så moderen vurdering og valg, hvornår hun ønsker at stoppe og hende der skal tage beslutningen om at nu er det slut. Nogen vælger at gøre det allerede omkring 12 måneders alderen, andre først når barnet er et par år og atter andre først når barnet er endnu ældre. Enkelte først når barnet når skolealderen... Det kan man så diskutere.. hvis behov skal dækkes (men det er jo min holdning).
Ammestrejke kan skyldes rigtig mange ting og tandfrembrud er en af dem, ligeså vel som mors menstruationscyklus osv kan spille ind. Det kan som sagt også handle om fo meget mælk og barnets naturlige evne til at sige nej tak til mere:o) Normalt kaster børn ikke op på grund af tandfrembrud, men børn kan godt kaste op fordi de har smerter og f.eks. ondt i ørerne.
Med hensyn til prævention og p-piller, så er det sådan at lav østrogen holdige p-piller ikke er så slemme som høj østrogen holdige. Det kan dog ikke udelukkes, at det i en periode kan påvirke mælkeproduktionen, som kan blive nedsat.
Det betyder at det ikke er ligegyldigt, hvor gammelt barnet er før man starter. Jo yngre og dermed mindre veletableret amningen er, jo større sandsynlighed for, at det går ud over amningen. Selvom man starter med lav østrogen holdige piller, så anbefales det at amningen derfor er veletableret og at man er meget opmærksom på mælkeproduktionen og kan sætte hurtigt ind med ekstra stimulation.
Det betyder også at man skal være tilbageholdende med at anbefale lav østrogen holdige piller i de første 6 måneder af ammeperioden. Og i stedet kan man så forsøge med mini-piller, som ikke har den samme indvirkningen på mælkeproduktionen.
Da din dreng nu er knap 8 måneder, så vil det altså ikke være så problematisk at begynde med minipiller nu og de burde umiddelbart ikke betyde noget særligt for din mælkemængde. Da din dreng samtidig også skal til at sætte mælkemængden lidt ned, så kan det være det hele giver sig selv..:o)
Måden din dreng sover på tillægger jeg umiddelbart hans hævede polypper og det er også på grund at hans uregelmæssige vejrtrækning at jeg spørger til om du oplever at han snorker. Jeg synes du skal drøfte det med øre-næse-hals-lægen, måske din dreng har det der hedder søvnapnøe...:o)
Jeg håber at nogle af alle mine svar og tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat med begge dine drenge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske