Svar: Får hun nok søvn og hvordan kan jeg få hende til at sove "igennem" om eftermiddagen?
17. september 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Anja
De fleste børn vil i 5 måneders alderen have behov for at sove ca 3 lure dagligt og først omkring 6 måneders alderen vil de begynde at kunne nøjes med to lure i løbet af dagen. Det du fortæller lyder således fint og alderssvarende:o)
Nogle børn sover naturligvis mere end andre børn, nogen sover mere om dagen og andre sover rigtig godt om natten. Din datter sover rigtig godt både aften og nat og du er faktisk meget privilegeret i den retning, hun sover bedre end du umiddelbart kan forvente, men der er ikke noget forkert i det hun gør. Det betyder bare at når hun sover så godt og så meget i løbet af aften og nat, så kan du ikke forvente at hun sover tilsvarende længe om dagen.
En plan for dagen, som vil være helt alderssvarende kunne se således ud:
Morgen 06: ca 200 ml mme
Formiddag 9.30 ca 150ml mme og puttes herefter til formiddagslur, sover 45 minutter til en lille times tid
Frokost 12: Grød, evt. lidt frugtmos, vand af kop og ca 100ml mme bagefter og puttes til middagslur, sover måske 1½-2 timer
Eftermiddag 15-16: Flaske med 100-200ml mme og sover herefter igen, måske 30-45 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mellem 19-20, spiser måske 200ml her.
Det er fint at du hjælper hende med at komme videre i søvnen til middag og det er også okay at du lægger dig med hende nogle gange, hvis du oplever at hun har behov for et længere stræk. Samlet set vil hendes behov for søvn samlet være ca 15 timer og da hun sover fra ca 19.30 til 7.30, så sover hun altså ca 12 timer om natten og hendes resterende behov for søvn i løbet af dagen er således 3 timer, hvilket hun jo får.
Det du beskriver lyder således helt fint og alderssvarende:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske