Brev:
Vågner om natten og er helt utrøstelig i ½ time
17. september 2007
Alder:
12 mdr.
Vågner om natten og er helt utrøstelig i ½ time
Hej Helen
I midt/slut august besluttede vi os for at trappe kraftigt ned på antallet af mme til Axel i løbet af natten. Har var på det tidspunkt kommet ind i en vane med at få mælk kl. 24-01 og kl. 4.30-5.
Det var en hård proces og han har været svær at trøste når han vågnede først på natten. Han blev tilbudt vand af kop, sut og det hele. Og det gik også nogenlunde indtil for små 14 dage siden. Næsten hver nat vågner han mellem 24 og 02 og græder fuldstændig utrøsteligt, kaster sig rundt i vores arme og det står på i 30-40 minutter.
Vi har prøvet at tilbyde vand, tænde lyset, tale til ham, være stille, synge, kysse, nusse det hele og intet hjælper andet end tiden. Når han langt om længe er faldet i søvn sover han til omkring 4.30-5.00 hvor han så får en flaske som han sluger og falder i søvn med det samme bagefter.
Det skal dog siges at det kan være meget svært at få ham til at koncentrere sig om at spise aftensmad. selvom han både får bestik og lov til at spise selv sidder han ikke stille særlig længe før han begynder at rejse sig op i sin trip trap stol og vil ud. Hvis ikke han kommer op skriger han meget højt.
Jeg synes vi er meget varierede i hvad han bliver tilbudt af aftensmad, det er både fisk, kylling, oksekød, svinekød, kartofler, pasta, grøntsager, grød, hjemmebagt brød, ost, sov etc. Det eneste vi har rimelig stor succes med er grød (primært havre og risengrød) det spiser han med stor velbehag.
Umiddelbart synes jeg jo at det bliver lidt ensformigt med grød hver dag til aftensmad (jeg ved godt at man kan lave mange andre slags end havre og risengrød) men omvendt er det vel bedre at han får grød end meget lidt af noget andet. I den vuggestue han går i får de varm mad hver dag og det er meget lækkert og varieret.
Så det er spørgsmålet om vi skal udvide typerne af grød og så give ham det i en periode?
Har du nogle bud på turen han tager om natten hvad det kan skyldes?