Svar: Vågner om natten og er helt utrøstelig i ½ time
17. september 2007
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det er godt at høre at I har fået skruet ned for mælkeindtaget, så Axel nu har lidt mere plads i maven til rigtig mad og I skal naturligvis forsat sikre jeg at han får mad nok dagen igennem, så han ikke er sulten om natten.
Det er meget normalt at børn omkring 1 års alderen har for travlt til at sidde særlig længe ved bordet og om aftenen er de trætte og det er svært at finde overskud til at spise den mad, de egentlig har behov for. Derfor er der mange børn i den alder, som nyder at få lidt med en ske, for her skal de ikke selv yde nogen anden indsats end at åbne munden og bare tage til sig. Det kan godt være derfor jeres dreng foretrækker grøden, den er sød og glider let ned.
Det er helt fint at I giver ham en portion grød om aftenen inden sengetid, hvis I oplever at han ikke har spist særlig meget aftensmad, men jeg synes I fortsat skal starte med at give ham den mad I spiser. Her skal I så hjælpe ham lidt og I må meget gerne mose hans kartofler og lignende med lidt sovs og give ham det med ske, så han fyldes let op med lidt mos der. Ved siden af kan han så få mad i stykker som han selv kan sidde med. Laver I f.eks. kartoffelmos med millionbøf en dag, så vil dette sandsynligvis kunne glide ligeså let ned som grøden...
Som dessert eller natgrød kan I så en gang imellem give ham en portion frugtgrød med mælk på eller en rigtig portion grød, så han via dette fyldes lidt ekstra op og ikke skal gå sulten i seng.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, mælk af kop
Formiddag: ½ banan, ½ bolle med smør, lidt ost i stænger, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, tilbehør af rester fra aftensmaden, godt kogte pastaskruer, kylling, frikadelle osv. Og han må naturligvis også gerne få varm mad til frokost, vand af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk, yoghurt eller lignende med frugtmos, ½ banan eller anden frisk frugt og en ½ bolle med smør. Vand af kop
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt, det kan være stykker af rød peberfrugt, avokado, agurk, ærter, majs og lignende. Vand af kop
Aften: Det samme som I spiser, men fortsat moset mad som let glider ned med en ske, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Mælk af kop
Får en portion grød eller frugtgrød med mælk til dessert og puttes herefter i sin seng.
Sover til næste morgen.
Jeg tænker at denne plan vil give jer en idé om hvad Axel skal indtage i løbet af en dag, for ikke at være sulten om natten og så I kan komme helt væk fra flaskerne med tiden.
Når det er sagt så tænker jeg også at det er meget alderssvarende at Axel vågner om natten og er ked af det. Han drømmer og vågner sandsynligvis på grund af dette og samtidig har han også en motorisk uro og svært ved rent fysisk at finde roen. I må forsøge jer frem, nogle gange er man nødt til at tage barnet op, andre gange bliver det værre og så er det bedre at hjælpe ham med at skifte stilling og holde hænderne lidt fast på hans krop, så han kan mærke at I er der og berolige ham og få ham videre i søvnen.
I skal naturligvis også lige overveje om det kan være fordi han har ondt i ørerne eller ondt for tænder.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske