Brev:
River i hår og vil ikke skiftes
18. september 2007
Alder:
15 mdr.
River i hår og vil ikke skiftes
Hej Helen
Så har vi taget hul på Emilies 3 uge i dagplejen. For nuværende prøver vi at vurdere på hende, hvordan hun har det med at være der, og det ser ud til at gå godt. Hun er der kun fra kl. 9.00 til kl. 11.45 og så tager vi hjem og sover. Hun har på intet tidspunkt reageret på at vi gik... lidt underligt, men godt håber jeg(?)
Nå men en ting fungerer nu altså rigtig dårligt - hun river de andre børn i håret. Det er et problem vi har haft længe, men jeg håbede det ville gå over når hendes første iver over andre børn (og deres hår) havde lagt sig. Det ser ikke ud til det.
Hun er simpelthen så styg, og vi kan bare ikke få hende til at lade være. Jo mere vi siger nej og ae, ae - jo mere river hun. De andre børn bliver selvfølgelig kede af det og jeg synes det er en rigtig belastende situation for alle parter.
Jeg har på ingen måde indtryk af, at hun gør det af ond vilje og hun er heller ikke sur eller noget.
Som jeg ser det så startede det med en dyb generel fascination af hår, som hun bare måtte røre.
Underligt nok så har vi faktisk fået lært hende at ae naboens kat (hendes bedste ven :-)) Men taktikken virker altså bare ikke når det er børn.
Hvad gør vi? og hvorfor mon hun gør det? Det virker ikke som om vi overhovedet trænger igennem til hende, hverken ved at sige ae, ae eller ved at skælde ud og sige slut og nej.
Jeg kan godt blive helt bange for, hvor irriteret dagplejemoderen bliver i løbet af dagen og hvordan hun så reagerer...
En sidste lille ting; Emilie vil ikke skiftes i dagplejen, hun bliver dybt ulykkelig og skriger - hun er også svær og urolig at skifte her hjemme, men ikke på samme måde. Hun er nu godt nok heller aldrig blevet skiftet af andre end mig, men alligevel. Det er så slemt at hun også kaster sig skrigende ned på gulvet, når hun går ud for at skifte et af de andre børn. ??? Jeg prøvede at gå med Emilie ud på badeværelset for at se hvad det var hun reagerede på derude... ingen reaktion. Mystisk...
Håber du kan hjælpe os lidt videre (igen) - tusinde tak.