Brev:
Mistet evnen til at føle sult?
18. september 2007
Alder:
5 mdr.
Mistet evnen til at føle sult?
Kære Helen,
Jeg er nyt medlem og har nogle spørgsmål vedrørende mad og søvn. Jeg håber ikke, at min historie bliver for detaljeret, men jeg forsøger lige at ridse de relevante ting i forhistorien op. Vores datter blev 5 måneder i sidste uge. Hun vejer 7,9 kg. og måler 72 cm. Hun vejede 3,750 kg. ved fødslen og var 52 cm. Hun tog et ordentligt vækstspring i de første par måneder, men de sidste par måneder er hendes kurve fladet lidt ud.
Fra fødslen var vores datter glad for mad og hun gav tydeligt udtryk for det, når hun var sulten (lavede en særlig grimasse). Da hun blev omkring 6 uger gammel ville hun pludselig spise hele tiden – der gik ca. halvanden time imellem – både dag og nat. Jeg kunne ikke holde til overhovedet ikke at sove og kontaktede derfor min sundhedsplejerske, der sagde, at vi skulle sætte hende ”på kur” dvs. kun give hende mad hver 3. time. Hvis hun ville have noget før der var gået 3 timer, skulle vi give hende lidt kamillete.
Vi gjorde det, selvom jeg havde det skidt med det, fordi vi ellers havde fået tudet ørerne fulde med, at hun skulle spise når hun ville og så længe hun ville. Det stod på et par dage og var enormt hårdt for hun skreg hjerteskærende af sult og jeg følte, at jeg afviste hende. Efter nogle dage regulerede det sig.
Hun begyndte imidlertid pludselig at græde al sin vågne tid i nogle dage. Vi havde hende først til læge og derefter kiropraktor. Kiropraktoren fandt ud af, at hun havde hold i ryg og nakke (hun er taget med sugekop) og hun kom derefter i behandling. Hun fik det hurtigt bedre, holdt op med at græde efter nogle få behandlinger og har slet ikke haft nogen problemer de sidste par måneder. Vi tror nu, at hun spiste så tit i den periode, fordi hun havde ondt og havde brug for tryghed. Det gør det endnu mere ærgerligt, at vi satte hende på kur, da det sikkert ville have reguleret sig selv i takt med, at hun fik det bedre.
Problemet er nemlig, at hun ikke har givet tydeligt udtryk for sult siden kuren. Hun græder aldrig af sult og det fungerer derfor på den måde, at jeg tilbyder hende mad hver 3-4. time og så spiser hun. For tiden får hun 6 måltider i døgnet – 5 om dagen og 1 om natten. Når hun bliver lagt til, kan jeg som regel mærke om hun er lidt eller meget sulten og hun styrer selvfølgelig selv hvor meget hun vil have. Det virker som om hun godt kan finde ud af hvornår hun er mæt.
Mit spørgsmål er nu: Kan hun have mistet evnen til at føle eller udtrykke sult, fordi hun i de dage oplevede, at hun alligevel ikke blev hørt? Eller tilbyder jeg hende blot mad før det er rigtig kritisk? Hvis hun fx tager en lur på 3 timer i løbet af en dag og der derfor måske går 5 timer mellem måltiderne, græder hun ikke af sult. Da hun var 2 ½ måned sov hun en nat 10 timer i træk og hun græd stadig ikke af sult, da hun vågnede. Flere har foreslået, at jeg venter med at give hende mad til hun græder, men jeg er bange for, at hun så kun får nogle få måltider i løbet af en dag. Hun beder heller ikke om mad i løbet af natten. Der snupper jeg hende, når jeg kan høre, at hun er vågen ved 3-4 tiden og tanker hende op.
Vi var til 5 måneders undersøgelse i sidste uge og der havde hun kun taget 300 gr. på den sidste måned, mens hun var vokset 4 centimer de sidste to måneder. Måneden før havde hun dog taget 600 gr. på, så alt i alt havde hun taget det på, hun skulle. Jeg nævnte for lægen, at vi kæmper lidt med hendes dagssøvn og lægen mente, at hun var sulten, selvom hun ikke viste det – og lægen kender ikke historien med kuren.
Det var det, der igen fik rippet op i problematikken omkring om hun har mistet evnen til at føle sult eller evnen til at udtrykke det. Vi har tidligere oplevet, at der var en periode på en lille måned, hvor hun ikke tog nok på. Begge gange har det hængt sammen med, at jeg har forsøgt at vente lidt på sultsignalerne i stedet for ”at proppe hende” uden hun har bedt om det.
Vi er begyndt på skemad for et par uger siden og det første stykke tid synes hun, at det var sjovt og hun ville gerne spise en del. De sidste par dage har hun imidlertid mistet interessen. Vi forsøger at tilbyde hende forskellige slags grød og mos, så vi kan finde noget, hun kan lide, men hun virker uinteresseret i selv de ting, hun tidligere har vist, at hun kunne lide. Den manglende lyst til skemad kom lige efter hun var blevet vaccineret. Hun får altid høj feber af det og er sløj nogle dage.
Hvordan gør vi hende interesseret igen og er det normalt, at børnene pludselig mister interessen for skemad igen? Generelt virker det som om hun kun kan koncentrere sig om en ting ad gangen. I perioder går hun meget op i at spise, i andre går hun mere op i at lege og udvikle sig motorisk. Måske er vi blot kommet ind i en periode hvor mad ikke fylder så meget for hende.
Siden hun blev født har vi kæmpet med hendes dagssøvn. Hun er ikke fan af søvn og har indtil for nylig protesteret en del, når hun skulle sove om dagen. Hun er meget nysgerrig og opmærksom og kan ikke sove, når vi er ude – når hun er virkelig træt, sover hun måske en halv time (max.), men mange gange sover hun slet ikke og bliver derfor overtræt og overstimuleret, så hun skriger og ikke kan sove, når vi kommer hjem.
For et par måneder siden havde vi været meget hjemme og der havde hun fået opbygget et fint søvnmønster, hvor hun sov ca. 3 lure om dagen – i alt ca. 5 timer (hun sover omkring 10 om natten). Da hun blev 4 måneder røg det søvnmønster imidlertid, muligvis fordi vi var meget ude i en periode. Siden har vi kæmpet for at finde ind i et mønster igen, men jeg synes ikke, at hun sover så meget om dagen mere – typisk to timer, hvis vi er ude og omkring 3-4, når vi er hjemme. Indimellem virker hun også lidt træt, men generelt er hun glad og energisk. Hun græder næsten aldrig, griner/smiler meget og kan alt det hun skal for sin alder.
Kan man stole på, at børn selv finder ud af at sove det, de skal, hvis man sikrer sig, at de bliver lagt inden de er overtrætte? Er hendes søvnbehov bare blevet mindre over de sidste måneder eller er hun hele tiden småtræt? Hvad kan vi eventuelt gøre for at få hende til at sove længere?
Hun bruger ikke sut og bliver lagt i sin tremmeseng hvorefter hun falder i søvn af sig selv. Hun falder ikke i søvn, hvis hun er hos en af os og fx bliver vugget. Vi har derfor ikke rigtig nogen metode til at få hende til at falde i søvn. Hvis hun bliver lagt og ikke vil sove, eller vågner inden hun egentlig er frisk, ved vi ikke rigtig hvordan vi skal få hende til at sove (mere). Vi har prøvet med sange, vuggen, kærtegn osv. men uden held. Det meste af tiden finder hun dog selv ud af det.
Nætterne har altid været fine. Der sover hun uden ballade. Hun blev de første 4 måneder lagt i seng omkring kl. 21-22, men er den sidste måned blevet lagt omkring kl. 20 (hvor vi også går i seng, fordi vi er trætte). Til at begynde med sov hun til kl. 7-8, selvom hun kom i seng kl. 20, så blev det til mellem 6-7 og den sidste uge har det cirklet om 5-6-tiden. Vil nætterne vedblive med at blive kortere og er der noget, vi skal gøre anderledes?
Det sidste stykke tid har jeg sovet enormt dårligt, fordi jeg vågner hver gang hun rumsterer og spekulerer over om hun er sulten. Jeg ville ønske, at jeg kunne regne med, at hun gav udtryk for det, hvis hun var sulten. Jeg oplever, at hun vågner hver anden time, de fleste gange kun kortvarigt, men nogle gange lyder det som om hun kan ligge vågen en halv time eller tre kvarter. Jeg er dog ikke altid sikker på, at hun er vågen, når jeg tror det. Hun kan vel godt vende sig og rumstere en del uden at være vågen. Er det normalt for babyer i hendes alder at vågne så tit eller tror du, at hun ligger og er småsulten og derfor ikke kan sove?
Jeg oplever ikke, at hun er ved at dø af sult om natten, når jeg lægger hende til. Nogle gange virker det lidt som om jeg nærmest forstyrrer hende eller vækker hende mere ved det.
Beklager den lange historie. Håber du kan finde hoved og hale i det og kan finde mine spørgsmål i al sludderen.
Med venlig hilsen
En bekymret mor