Svar: Vrøvlet
18. september 2007
Alder:
4 mdr.
Hej Karen
Det er helt fint at du spørger, det er jo det jeg er her for. Svarene kommer dog i den rækkefølge spørgsmålene kommer ind, så jeg garanterer ikke for svar hver anden dag, det kommer an på hvor mange spørgsmål der ligger og venter... men du kan jo følge med på medlemssiden og se hvad nummer du er i køen:o)
Jeg tror din datter har det som nogen kalder for et "tigerspring", det passer meget fint med alderen:o)
I bogen "60 vidunderlige uger", som du finder i min bogguide, kan du læse om disse spring hos børn. Bogen er skrevet af to hollandske forskere, Hetty van de Rijt og Frans Plooij, der har studeret børn og deres udvikling og som fortæller at alle børn gennemgår 7 udviklingsspring.
Det første spring begynder, når barnet er 5 uger gammelt, og så fortsætter det ellers efter et ret forudsigeligt mønster: 8, 12, 19, 26, 37 og 46 uger gammel vil babyen udvikle sig kraftigt rent mentalt. Der er naturligvis variation med en uges interval (lidt før og lidt efter) og der skal også reguleres ind efter om barnet er født til termin.
Når barnet gennemgår et udviklingsspring så sker der en forandring i barnets hjerne, som ofte efterfølges af en fysisk forandring. Det vil sige at barnet på en gang både begynder at lægge mere mærke til verden omkring sig, hos jer oplever jeres datter nu mere bevidst om hun er hjemme eller ude, i favn hos mor eller en fremmed og samtidig så udvikler hun sig også meget fysisk. Hun begynder at trille mere bevidst osv.
Udviklingsspringene har forskellig længde og hvor de første spring er korte og kun varer et par dage, så vil de næste spring godt kun vare op til et par uger. Jo ældre barnet bliver jo længere tid varer et udviklingsspring.
Det er helt klart spændende og det hjælper mange forældre rigtig meget at vide at det er sådan det er fat. Måske bogen var noget for jer:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske