Svar: Hård mave - 3 mdr.
18. september 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Sine
Det vil være godt at din dreng har afføring ca 1 gang i døgnet, hvis du oplever at afføringen er hård i konsistensen. Hvis han afføring er fin og blød, så gør det ikke noget at der nogle gange går lidt længere tid imellem, men som udgangspunkt er en gang i døgnet fint.
Du kan overveje om du skal skifte over til at forsøge med Nan H.A. som Nestle anbefaler til børn der bla. har problemer med hård mave. I Nan H.A. er proteinerne spaltet på en anden måde og nedbrydes derfor anderledes i barnets tarm. Nan H.A. er også et fuldgyldigt produkt og du kan endten skifte helt over eller du kan udskifte enkelte flasker, alt efter hvordan du synes din dreng trives bedst.
Derudover kan du overveje om du vil til at give ham lidt laktulose. Det kan du købe i håndkøb på apoteket og han må få ca 1 ml pr kg han vejer. Det vil sige at hvis han vejer f.eks. 5 kg, så kan du give ham 5 ml dagligt. Det er ofte en fordel at dele dosis i 2, så han får 2½ ml morgen og 2½ ml aften. Nogle børn har behov for lidt mere end hvad der svarer til 1 ml pr kg, andre har det fint med mindre, det må du justere lidt op og ned alt efter hvordan han reagerer.
Hvis han tømmer sine flasker, så kan du komme det i mælken, men ellers vil man normalt anbefale at du giver det direkte i munden. Det kommer dog an på hvor store mængder han får, da det godt kan blive lidt kvalmende, hvis det er for meget...:o)
Derudover så vil det være rigtig godt at du hjælper ham med at blive bevæget. Han skal trille og du skal cykle med hans ben og bukke benene op mod brystkassen og ned igen. Støtte om hans lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe ham med at dreje underkroppen fra side til side. Forsøge at få ham til at dreje om på siden, ved at vise noget interessant legetøj osv.
Du kan også give ham lidt mavemassage, hvor du med to fingre masserer i cirkelbevægelser rundt omkring navlen i urets retning. Det hjælper også nogle gange at trykke ham lidt under fødderne...
Rigtig meget held og lykke og tak for dine pæne ord:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske