Svar: Hygiejne, snavs fra fodtøj - hvor skadeligt?
18. september 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Christine
Jeg kan som du kun undres over at forældre ikke bruger de 'blå futter', hvis de er tilgængelige. De skal naturligvis bruges de dage hvor de regner meget og de dage, hvor det er sne og sjap - altså især hele efterårs og vintermåneder, når sko og støvler bliver sølet til og gulvet naturligvis bliver vådt og beskidt deraf:o)
Børn skal naturligvis ikke kravle rundt på et beskidt og vådt gulv! Du skriver at du er meget alene om den holdning, men det er dog sådan at Sundhedsstyrelsen har udarbejdet nogle regler og retningslinier for hygiejne i daginstitutioner og disse har alle institutioner. Det bør også være sådan at hver institution udarbejder en hygiejne politik og der burde normalt være kontrol med disse ting. I nogle kommuner er det en sundhedsplejerske som foretager hygiejnebesøg i institutioner, i andre kommuner fortages kontrollen fra en anden instans i kommunen. Men styr på hygiejnen skal der naturligvis være.
Man kan downloade Sundhedsstyrelsens "Vejledning om hygiejne i daginstitutioner" på sundhedsstyrelsens hjemmeside og man kan også købe den i bogform. Jeg sender dig et link:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske