Svar: Vil ikke sove i lift om natten og græder når pusles
18. september 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Pernille
Tillykke med den lille dreng:o)
Det er helt naturligt at jeres dreng gerne sover i nærheden af jer, han fornemmer jo jeres vejrtrækning, hjerterytme osv. som han kender inde fra maven og derfor er det trygt og dejligt at være i tæt fysisk kontakt.
Da han er glad for sin lift om dagen, så synes jeg dog at I skal putte ham i liften også om natten, men stille liften hos jer i sengen. Så sikrer liften for det første at du ikke kommer til at ligge for tæt med ham men giver dig samtidig mulighed for at ligge med en beroligende hånd hos ham osv. så han kan mærke at du er der. Stille og roligt vil du så kunne flytte liften ud af jeres seng om natten.
Med hensyn til når I skifter ham, så er det lidt det samme som når han skal sove. Han har brug for at føle sig omsluttet og tæt og han kan derfor ikke lide at få tøjet af. Tøjet hjælper ham med at føle sig omsluttet, han mærker noget omkring sin hud og på puslepuden kan han ligge og flagre med arme og ben. Det er utrygt for ham.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan nøjes med kun at tage noget af tøjet af af gangen, at han f.eks. altid har en bluse på, så han har noget på overkroppen selvom du tager hans sparkedragt af. Så han ikke ligger helt bar. Det er også en rigtig god idé at sætte lidt varme på hvor han bliver puslet, så rummet ikke er for koldt og det kan være en god idé at lune håndklædet som han ligger på og have et ekstra som han kan få om sig imens du finder rent tøj, ble osv. Det kan evt. lunes i tørretumbler eller på en radiator.
Rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske