Svar: Søvn - skal jeg bare lade hende styre sit eget ræs :-)
18. september 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Helle
Jeg må give dig ret i at Kaya sover for lidt, når man er 9 uger gammel så skal man ikke være vågen fra kl. 11 til kl. 17 og det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at få hende til at sove lidt engang imellem.
Du skal i første omgang forsøge at putte hende efter 2 timers vågenhed og du skal naturligvis sikre dig at hun her har fået masser af mad og ikke er sulten. Hun skal altså spise rigtig godt. Jeg ved at Kaya får mme og du derfor har helt styr på hvor meget hun spiser.
Når hun får mad, så er det vigtigt at hun ikke powernapper imens hun spiser, men at du ligesom holder hende i gang og først når hun er færdig med at spise skal hun puttes og skal så sove. Det er fint med 125ml hver 3 time, hvis man ser på det samlede indtag, men måske hun ville kunne drikke lidt mere og så med lidt længere tid imellem.. så du f.eks. gav hende 75 ml, skiftede hende og gav hende yderligere 75ml, hvor efter hun så kunne sove... Du må forsøge dig lidt frem.
Det vil være en rigtig god idé at du svøber hende på rigtig gammeldags facon, så hun ligger svøbt i et klæde med armene ind langs kroppen, så hun hjælpes til rent fysisk at holde sammen på sig selv. Så giver du hende en sut og en sutteklud ved ansigtet og så putter du hende i barnevognen og kører hende en tur.
Det er rigtig godt at forsøge at putte hende før du egentlig synes hun virker træt. Nogle børn er rigtigt gode til at vise signaler, hvor andre børn ikke sender så tydelige signaler. Som sagt vil de fleste børn på 9 uger ikke have behov for at være vågne mere end 2 timer af gangen og først bliver de måske lidt blanke i øjnene, dernæst begynder de at småklynke lidt, de putter måske hænderne i munden og først tilsidst begynder de at gabe. Det at gabe er altså et af de sene træthedstegn.
De fleste børn vil i den alder sove 3-4 gange om dagen. Det vil sige sove formiddag, over middag, eftermiddag og ofte også sen eftermiddag og de fleste børn vil i den alder også gå sent i seng og således have en vågenperiode om aftenen. Du kan således ikke gå ud fra at du normalt vil kunne putte hende kl. 20 og at hun så sover aften og nat... Det er rigtig fint at hun sover så godt om natten og får en powernap morgen/formiddag, men i løbet af dagen ville jeg så gerne have hende til at tage to lure mere. Det behøver ikke være lange lure, men det vil være godt at hun lige kommer ned at vende, får koblet fra. Og det skal du hjælpe hende med.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske