Svar: Kost - 4 mdr.
18. september 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Helle
Banan kan godt virke lidt forstoppende hos nogle børn og derudover så er det sådan at hvis man starter med den meget søde mos, så kan man risikere at barnet ikke vil tage imod almindelig grød og grøntsagsmos.
Jeg vil derfor foreslå at du i stedet begynder at give Matthis en rigtig grød, det kan være f.eks. ris, majs eller hirsegrød og hvis du så synes du vil gøre denne grød lidt ekstra lækker en gang imellem, så kan du komme lidt forskellig frugtmos på.
Du kan købe frugtmos på glas, og herunder også frugtmos med banan, hvilket kan være lettere for ham at fordøje. Her er mosen behandlet. Når du giver ham frisk bananmos så kan det være svært for hans tarme at kapere det og det vil normalt være en god idé at den frugtmos man begynder med er kogt mos. Det kan f.eks. være æble eller pæremos. Du kan selv lave mos eller du kan som sagt købe mos på glas.
Frugtmos bør derfor bruges som en topping på en grød og det betyder også at du kan give ham lidt smagsvariation under måltidet. Hvis du f.eks. giver ham en ske med ren grød, f.eks. risgrød og så lidt pæremos så smager maden lidt forskelligt lidt ligesom når vi spiser. Maden smager også forskelligt alt efter om det er kødet eller grøntsagerne der kommer i munden og små børn kan også godt lide variation.
Hvis du ikke får den udleveret af din sundhedsplejerske, så kan du overveje at købe bogen "mad til spædbørn og småbørn" fra Sundhedsstyrelsen. Den sælges på apoteket og koster ca 65 kr. Heri finder du opskrifter på forskellig slags grød og mos og kan læse de forskellige retningslinier i forhold til hvad han må få hvornår.
Rigtig meget held og lykke og hans mælkeindtag ser rigtig fint ud:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske