Svar: Ang hvor meget mælk igen
18. september 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Hvis du bruger mme i maden, så din datter også får mme derigennem så er de 3 x150ml nok til at sikre hendes mælkebehov. Ellers mener jeg at børn i hendes alder generelt bør få mellem 600-750ml dagligt og først når overgangsperioden er ved at være forbi, så kan de yderligere nedsættes i mælkemængde. I 10-12 måneders alderen nedsættes til 500ml dagligt, som vil være den mængde de har behov for fremover, for at være dækket ind.
Mængden af mme skal også ses i forhold til hvad du ellers tilbyder og netop med hensyn til komælk og komælksprodukter så anbefaler sundhedsstyrelsen at det først efter 9 måneders alderen begynder at udgøre en større del af barnets samlede indtag. Sålænge hun er under 12 måneder, så bør mme eller modermælk dog fortsat være en del af hendes indtag og mindst 400ml mme dagligt vil være nok til at dække hendes behov for jern indtil hun er et år.
Ser man på hvad der anbefales i nogle af de andre nordiske lande så vil man flere steder først anbefale komælk og komælksprodukter fra 12 måneder og ikke som i DK i små mængder allerede fra 6 måneder. Det handler om at vi i DK går meget ind for at børn så vidt muligt skal spise den mad som familien spiser og at børn derfor fra 6 måneders alderen kan tilbydes lidt sovs og lignende, hvis det er lavet på sødmælk. Det handler altså ikke om at man pludselig skal til at erstatte modermælk eller modermælkserstatning med komælk.
Din datter reagerer sandsynligvis på de komælksproteiner der er i A38 og det er som sagt meget små mængder komælk hun skal have. Det er sandsynligvis derfor hun har fået lidt hård mave. Jeg synes du skal tilbyde hende lidt grød i stedet for. Hun skal ikke have A38 nu.
Fortsat held og lykke og håber at jeg nu har forklaret mig mere præcist:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske