Svar: Meget sulten om natten - 15 mdr.
18. september 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Lene
Det giver altid ændringer både i kost og i søvnvaner når børn er syge og det er derfor godt at jeres datter nu er blevet rask igen, så I atter kan komme ind i en ny rytme:o)
Jeres datter skal have meget mere mad i løbet af dagen og så skal hun have et ordentligt måltid mad om aftenen og ikke længere have alle de sutteflasker. Faktisk skal flaskerne jo helt væk nu...
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan og lidt frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, tilbehør af rester fra aftensmaden, det kan være frikadelle (fisk eller alm.fars), stykker af kylling, medister, kogte pastaskruer osv. Meget gerne også grøntsager af forskellig slags, det kan være lidt kogte ærter, majs, gulerod. Det kan være stykker af rød peberfrugt, avokado osv. Vand af kop
Eftermiddag: ½ bolle med smør + en portion tykmælk eller lignende med rugbrødsdrys og frugtmos, ½ banan eller lignende. Vand af kop
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt, som til frokost. Det kan også være stykker af agurk, rød peberfrugt, tomat og lignende.
Aften: Det samme som I spiser, mos kartofler og grøntsager med sovs og hjælp hende med at spise dette. Hun er træt og har sandsynligvis ikke overskud til selv at indtage sit egentlige behov. Derfor mad som er let tilgængeligt og hjælp hende, når I kan få lov til det. Ved siden af mad i stykker som hun selv kan sidde og spise. Mælk af kop
Til dessert og inden sengetid en portion grød (f.eks. havregrød) for at fylde hende godt op. Det kunne også være en portion frugtgrød med mælk på. Banan er også godt inden sengetid.
Puttes til natten
Hvis hun vågner om natten kan hun tilbydes vand, men behøver ikke mælk med den alder hun har. Det er vigtigt at hun indtager om dagen, hvad hun har behov for.
Så det bedste I kan gøre er altså at få mælken fra hende og få hende til at spise hyppigere og også større portioner og fylde hende op med rigtig mad inden sengetid.
Rigtig meget held og lykke, jeg ved godt det er svært, men børn som drikker meget mælk kalder man for mælkedrankere og det er enormt vigtigt at jeres datter ikke havner der. Det går ud over hendes trivsel og udvikling og kun I forældre kan hjælpe hende ind på rette spor og det gør I ved at give hende rigtig mad:o) I må hjælpe hende, når hun selv er for træt, for netop når hun er træt, så tyer hun til flasken...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske