Brev:
Vuggestuestart og overstimulering
18. september 2007
Alder:
21 mdr.
Vuggestuestart og overstimulering
Hej Helen
Tak for dit svar omkring sanseintegration. Jeg fornemmer ikke, det er her Freyas problem ligger, da hun elsker at blive kastet og svinget, og hun har meget gerne fingrene i grat;o) Men nogle mægtig gode råd, hvis man har et barn med sanseintegrations-forstyrrelser! Freya virker bare generelt mere følsom/påvirkelig overfor indtryk, og hun bliver let overstimuleret.
Lige nu er hun kørt helt ned til sokkeholderne og er virkelig et "underskudsbarn". Overkommer ikke at lege selv og egentlig heller ikke at lege sammen. Pylrer meget, vil meget gerne sove hele tiden (med mor ved sin side, mens hun nusser mine øjenbryn) og bliver let frustreret og aggressiv. Siger hele tiden: "det er MIN", Det er "DIN", farer i vejret, hvis nogle børn kommer for nær. Bare min lille skat kan holde til alt det nye!
Hun græder straks vi ser vuggestuen om morgenen, jeg bærer hende ind, afleder hende med snak om alle de fine ting, men når vi kommer ned til døren til vs, storgræder hun og råber "NEJ NEJ", hun sparker, vrider sig, og når hun kommer ned løber hun væk fra stuen, pæd. og mig. Jeg henter hende og laver en kort aflevering. Siger: " de passer godt på dig, og så henter jeg dig, når du har sovet", og så går jeg med gråden i ørerne. Det er lidt hårdt!
Men der går max 5 min. så falder hun til ro, og så har hun en ok dag. De er gode til at tage hensyn her i starten og passer på med ikke at overstimulere + også give ro. F.eks var de to, der ikke var med på tur idag, men var hjemme på legepladsen. Godt for Freya er jeg sikker på!
Hun spiser ikke det store der (lidt agurk!), men jeg håber, det kommer med trygheden. Når jeg henter hende (mellem 13 og 14), har hun ikke tid til at komme med hjem, men vil gerne vise mig det hele, og vi skal lige læse en bog i sofaen eller gå på besøg hos fiskene i børnehaven. Så helt skidt kan det da ikke være! Men det er hårdt, at hun er så mærket herhjemme.
I dag jeg hentede hende rystede hun over det hele, som om hun ikke magtede mere, og dagen er gået med hvile og film. Hvordan hjælper vi hende bedst? Er der børn, der aldrig bliver gode til at blive afleveret? Eller vil hun vænne sig til det? Jeg er mest nervøs for, om hun kan få traumer på længere sigt?
Jeg ved godt, det er spørgsmål det er svære at svare på, men en eller anden form for "støtte" kan man godt have brug for, når ens skat ikke magter hverdagen.
Mange varme hilsner Lise