Svar: Vuggestuestart og overstimulering
18. september 2007
Alder:
21 mdr.
Kære Lise
Det er helt naturligt at du bekymrer dig over om Freyas gråd, når du går fra hende og tænker om den separationsangst hun føler i den situation aldrig vil gå over... men tro mig det gør den. Og heldigvis da, det er trods alt de færreste teenagere der bryder i gråd, når de skal med vennerne i biografen... :)
Men det er naturligvis en ringe trøst og det handler jo også om at der er stor forskel på det man rent logisk godt kan tænke i sit hoved og det man så føler i sit hjerte. For det gør jo ondt at aflevere sit lille pus og dit hjerte græder ligeså meget som din datter:o)
Det bedste du kan gøre er at reagere med medfølelse og tålmodighed, være til stede og lade hende klynge sig til dig når I her hjemme. Give hende så meget fysisk kontakt som overhovedet muligt, så hun 'tankes op' og betrygges i at du stadig er der 100 pct. for hende også selvom hun skal undvære det nogle timer hver dag.
Jo mere hun tages op, krammes, holdes om, får lov til at være dig nær og jo mere du lytter til hende, trøster hende og reagerer på alt det hun viser dig, jo stærkere bliver hun og jo mere tryg vil hun stille og roligt blive.
Hun vil danne en viden om at du er den sikre base og at hun altid vil kunne vende hjem til dig, når noget går hende imod og det vil styrke hende lige så stille og roligt til at turde vende sig mod omverdenen og til at tilbringe mere og mere tid ude i verden og uden dig.
Det skal nok gå alt sammen, når bare du er omsorgsfuld og nærværende for hende, når hun mest behøver det og det gør hun lige nu:o) Rigtig meget held og lykke og knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske