Svar: Familiens mad?
19. september 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Linda
Det er helt rigtigt at Ellas mad kan begynde at tage lidt mere udgangspunkt i den mad I spiser og hvis du bruger sødmælk eller lidt fløde i madlavningen så kan hun få det samme som jer. Det betyder at hvis du f.eks. laver en portion kartoffelmos med millionbøf og du her har brugt sødmælk både i mos og til den brune sovs, ja så behøver du ikke lave speciel ret til din datter, I kan spise det samme.
Det samme gælder hvis du laver kødsovs og spaghetti, serverer ris med sovs osv. og det betyder ikke noget om maden er dansk, thailandsk eller italiensk - det er faktisk godt hvis det smager af noget, det kan de fleste børn faktisk rigtig godt lide.
Almindelige krydderier kan bruges. Du skal dog være opmærksom på at der på persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse hvis maden gemmes eller ved genopvarmning og de kan medvirke til dannelse af nitrit.
'Grønt drys' på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog gerne anvendes i varme retter, hvis de koger grundigt med. Spædbørn og småbørn må godt få 'grønt drys' på kold mad, men al restemad med grønt drys skal kasseres.
Hvis du bruger lidt salt i kogevandet, så må din datter også gerne få grøntsager der er kogt i almindelig saltet vand. Men hører I til dem der salter meget, så er det en god idé at bruge bordsalt og så må I voksne salte ekstra ved bordet, når I spiser.
Hun må meget gerne få ris og du kan også begynde med lidt pastatyper. Det du skal medtænke i den forbindelse er at pasta er lavet af hvede og derfor indeholder gluten - hun må gerne få gluten med den alder hun har nu, men det er vigtigt at hun ikke får store mængder, men øger sit indtag stille og roligt i det næste stykke tid.
Maden bør forsat også koges eller laves i ovn, eller det kan være en kødsovs, hvor kødet ikke er hårdt svitset men har stået og simret i tomatsovsen. Det er helt fint. Det drejer sig generelt om at give så stor variation som muligt og jo mere du kan få hende til at spise nu, jo mere forebygger du kræsenhed når hun bliver ældre.
Der er naturligvis fortsat visse ting hun ikke må få, det er f.eks. sushi og honning og også større mængder komælk. Men der er tilgengæld rigtig meget hun gerne må og som sagt er det vigtigt at udnytte hendes lyst til at putte i munden og smage på ting:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske