Svar: Kræsen - 2 år, 2 mdr.
20. september 2007
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Michala
Det er helt alderssvarende det du fortæller omkring jeres toårige dreng og samtidig også en naturlig reaktion på at være blevet storebror. Når man skubber maden væk og erklærer at det kan man ikke lide, så er man jo helt sikker på at få sine forældres opmærksomhed og det er jo meget ønskeligt for Albert, som situationen er lige nu:o)
Jeg synes ikke det er upædagogisk at give ham noget andet mad og jeg synes ikke han skal gå sulten i seng. Samtidig så mener jeg dog også at I ikke skal lave specielle retter til ham, men at servere nogle rugbrødsmadder, det er en god idé. I princippet kan kold mad jo være lige så nærende og sund som den varme mad, ofte ser rugbrødsmadderne bare lidt kedelige ud.
Jeg synes ikke I skal spørge ham, hvad han vil have, for det kan han slet ikke tage stilling til. I skal bare smøre ham nogle madder og så give ham dem. Det er vigtigt at han bibeholder lysten til at smage lidt på jeres mad og min tanke er at hvis I giver ham rugbrødsmadder, så vil interessen for jeres mad sandsynligvis blive større og så vil han selv begynde at bede om at smage noget af det.
Det kan så godt være at han ikke bryder sig om det og igen siger "kan ikke li", men så kan I bare sige "så lad det ligge og så spis din rugbrød" og så ikke mere diskussion og ikke mere fokus.
Det er også en god idé at bruge rester fra aftensmaden som en del af frokosten dagen efter. Det kan f.eks. godt være et kyllingelår eller en frikadelle der gnaves der ved siden af en sammenklappet rugbrød.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber mine tanker hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske