Svar: Mælk i maden, hård mave, ACD-vitamin
20. september 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Louise
Mælk er ofte med til at gøre maden mere lind og lækker i konsistensen, en kartoffelmos smager f.eks. bedre, hvis den er lavet med mælk og smør og det gør en havregrød f.eks. også... det synes jeg i hvert fald. Så på den måde indgår mælk naturligt i den mad vi laver.
De fleste af os når ikke op på den anbefalede ½ liter mælk dagligt, hvis ikke vi kommer mælk i maden, får lidt sovs, lidt ost, lidt yoghurt osv. en gang imellem.
Børn bør få modermælk eller modermælkserstatning helt frem til 12 måneders alderen og først derefter kan de gå over til kun at få komælk. Når de er mellem 9-12 måneder og overgangsperioden er ved at være slut, så kan de stille og roligt få mere og mere komælk og mindre mme og modermælk. Får de mme, så vil 400ml dagligt dog fortsat være det man anbefaler for at de er dækket ind med hensyn til jern.
Nogle børn kan fint drikke de 400ml af en flaske 2 gange dagligt, andre børn er nødt til at have deres mme i grøden for at nå op på den mængde. Det er altså individuelt, hvornår man skønner at man kan udskifte mme med komælk i grød og mos.
Med hensyn til rugbrød og hård mave, så er det en god idé at du sammen med rugbrødshapserne giver din datter grøntsagsmos. Det kan endten bruges som pålæg eller det kan gives ved siden af og det er med til at holde maven igang. Du skal tænke på at din datter jo også får grød om morgenen og det er nok for meget med alt det gryn, hun har behov for grøntsagsmosen ved siden af.
Interessant med anbefalingerne om ACD-vitamin. I Danmark anbefaler vi jo normalt kun D-vitamin, dog anbefales ACD-vitamin til de præmature børn i de første 3 måneder af deres liv. Der er dog ikke noget i vejen for at give det til de mature børn også, men vælger man at give ACD-dråber, så skal man ikke også give D-vitamin ved siden af...
Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske