Svar: Falde i søvn - 14 mdr.
20. september 2007
Alder:
14 mdr.
Hej Rikke
Ja det er længe siden, men intet nyt er jo som regel godt nyt og det er dejligt at høre at Julie og I har haft det så godt:o)
Hvad skete der med hendes kravlen, er hun begyndt at bevæge sig rundt i verden, måske begyndt at gå?
Jeg spørger naturligvis fordi det godt kan have betydning for hendes ændrede søvnvaner. Hun oplever mere af verden, oplever at hun kan blive væk og at I kan blive væk fra hende, verden er stop når den pludselig opleves mere på egen hånd. Alle de oplevelser hun får om dagen skal hun kunne slippe, når hun skal sove og det kan for det første være rigtig svært at sige godnat til dagen og det kan samtidig også give en meget urolig søvn, når hun endelig sover.
Det betyder at hun har ekstra behov for jeres tryghed og nærhed i øjeblikket og det I fortæller lyder rigtig fint. Det kunne være en god idé at I begyndt at læse en godnathistorie for hende, som en del af et fast putteritual. Hun skal ligge stille i sin seng og lytte imens I så læser med monoton stemme og giver den ro, hun har behov for. Kun en historie eller to små, ikke noget med at læse flere bøger, for så er det endnu flere den næste aften og den næste igen...
Efter godnatlæsning kysses hun godnat, stryges lidt over håret, ønskes en god nat osv. og så prøver I at gå. Hvis hun virker urolig over det, så fortæl at I kommer tilbage lige om lidt. Det kan f.eks. være rent tøj I henter som skal lægges på plads i hendes skab eller kommode. Så går I lidt igen, henter noget ny osv. betrygger hende i at I kommer tilbage.
Hvis hun er ulykkelig og ked af at I går, så er I naturligvis nødt til at blive hos hende og betrygge hende i at I passer på hende og at hun roligt kan lægge sig til at sove.
Det er aldrig en ond cirkel at give børn den tryghed de viser de har behov for:o)
Tilsidst vil jeg lige sige at du naturligvis også skal være opmærksom på hvormeget søvn hun sammelagt får. Måske er hun ved at være klar til en lidt længere lur dagligt i stedet for to...
Rigtig god weekend og fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske