Svar: Er han ved at blive kræsen?
20. september 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Marianne
Det er helt normalt at børn i 9 måneders alderen pludselig begynder at lukke munden for skeen og skubber maden væk. Det handler bla. om at barnet i denne alder, begynder at vise mere selvstændighed og egen vilje. Du oplever det sikkert også når han skal skiftes, så er det ikke altid at han vil have ble på...:o)
Det at lukke munden er jo et af de største magtmidler børn har, du kan tvinge din dreng til at få skiftet ble, til at få tøj på osv. fordi du er stærkere og fordi du kan holde ham, men du kan ikke få ham til at spise, hvis han ikke vil.
Derfor er det godt i en periode at give ham lidt mere mad, som han selv kan sidde med og give ham madro. Ikke give ham alt for meget fokus, når han spiser, men lad ham putte i munden og undersøge, som han har lyst til.
Om aftenen er børn ofte trætte og har ikke overskud til at spise, så her er det rigtig godt, hvis du ved siden af at han sidder med noget selv, kan få lov til at give lidt mos ved siden af. Det kan godt være familiemad, - kartofler eller ris most med lidt sovs og så kan han selv prøve at spise lidt af kødet ved siden af.
Derudover så tænker jeg at det hos jer også handler meget om at han spiser alt for meget mælk, du både ammer og giver flaske og med den alder han har nu, så har han slet ikke behov for alt det. Mælken fylder rigtig meget i hans mave og tager simpelthen pladsen og lysten væk fra den egentlige mad.
Han har brug for meget mere rigtig mad for at tage på i vægt og derfor er det meget vigtigt at du får skruet gevaldigt ned for mælkeindtaget. Det er fint at du ammer og i princippet får han rigeligt med mælk hos dig og behøver slet ikke flaske ved siden af - alternativt skal du stoppe amning og give flaske, men hvorfor egentlig det, når amningen fungerer.
Du skal regne med at han her i 9-10 måneders alderen vil kunne nøjes med 2 amninger eller flasker dagligt, for at få sit behov dækket, derudover skal dagen fyldes op med meget mere rigtig mad. Jeg vil gerne gå med til 3 flasker/amninger i en overgang, men så er han også dækket ind:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Bryst
Morgen 7.30: Grød af en eller anden slags, gerne flerkornsgrød, havregrød eller hvad I nu kan få hvor I bor, vand af kop
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugt i stykker eller evt. lidt frugtmos. Vand af kop.
Frokost 12: Brød med forskelligt pålæg, det kan f.eks. godt være avokadomos, men også meget gerne andre slags smørbart pålæg og meget gerne rester fra aftensmaden ved siden af. Det er både kogte grøntsager i stykker som ærter, majs, gulerod og peberfrugt, men også mos, som skal mætte ham. Det er også stykker af kød (f.eks. frikadeller eller lignende), godt kogte pastaskruer osv. Vand af kop.
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk, A38, yoghurt naturel eller lignende med frisk frugtmos, ½ banan, ½ bolle med smør at sidde og gnave i, vand af kop
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs, meget gerne mad der smager af noget og meget gerne både mos og noget som han selv kan sidde med. Vand eller mælk af kop
Ammes og puttes til natten kl. ca 19.30
Sen aften 23-24: Evt. ammes
Nat 24-06: Vand, hvis overhovedet noget.
Det brød du vælger til din dreng skal være tungt i det, og lavet af groft mel. Men det betyder ikke, at du skal vælge brød, hvor du kan se de hele kerner.
Børn skal have kostfiber fra den mad, de spiser. Kostfibre er med til at holde maven i gang. Kostfibre får man fra frugt og grøntsager og fra kornprodukterne, især fra brød der er lavet af groft mel. Også havregryn indeholder kostfiber. Kostfiber findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel og fuldkornshvedemel, og havregryn, er lavet af de hele kerner, der er blevet formalet eller valset, så skallens kostfiber kommer med. Brødet kan altså indeholde kostfiber, selvom man ikke kan se de hele kerner i brødet.
Mange rugbrød og grovbrød indeholder hele kerner, der ikke er knust eller formalet. Det kan være hele rug- eller hvedekerner, men det kan også for eksempel være solsikkekerner eller hørfrø. Det kan smage godt, men hvis man ikke tygger kernerne godt, kommer de hele ud i den anden ende. Derfor har små børn ingen glæde af de hele kerner, og får de for mange, giver det en meget løs afføring. Du skal derfor se dig godt for når du vælger brød og alternativt kan du måske købe mel og bage selv... hjemmebagte boller er ofte et stort hit:o)
Det er vigtigt at du generelt varierer din drengs indtag, så han får så meget forskelligt som overhovedet muligt, han skal således ikke have avokado hver dag, men skal have forskellige slags grøntsagsmos, han skal også have ris, pasta, brød, kød, fisk osv. og som udgangspunkt skal hans mad altså tage udgangspunkt i det I spiser. Du skal så sørge for at der både er noget han selv vil putte i munden og samtidig også hjælpe ham med at blive madet, når han er for træt til selv at koncentrere sig om det.
Det er vigtigt at han får rigtig mad og føler sig mæt for at få sat mælkeindtaget ned og det er vigtigt at han får sat mælkeindtaget ned for at spise rigtig mad og han begynder at tage på. Tingene hænger jo sammen.
Det der forebygger kræsenhed er at man netop giver barnet så meget forskelligt mad som muligt i den periode, hvor barnet har en naturlig nysgerrighed og gerne vil smage og prøve sig frem. Når barnet først bliver 1 år, så vokser de ikke så meget mere og bliver lagt mere selektive i deres madvaner og så er det godt at have lagt nogle gode spisevaner inden:o)
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske