Svar: Udslæt og knopper om munden
21. september 2007
Alder:
18 mdr.
Kære K.
Det er jo svært for mig at vurdere, helt hvad der er tale om, når jeg ikke kan se det. Dine overvejelser lyder dog umiddelbart fine og helt relevante.
Der kan naturligvis være tale om en reaktion på noget mad, når hun spiser, så kan det jo ikke undgås at der kommer mad uden for munden og det kan godt give en irritation og rødt udslæt som du beskriver. Nogle madvarer er værre end andre til at give dette, f.eks. tomater.. så du kan jo prøve at lægge mærke til om det er dette der er tale om. Man kalder det kontakt-allergi, men det har ikke noget med allergi som sådan at gøre.
At det kunne være svamp er også en mulighed og sørg for at hun ikke går for meget rundt med sin sut. Det er kun når hun skal sove, eller hvis hun er meget ked af det at hun skal have sut i munden. Sørg for at tørre hende jævnligt omkring munden så hun ikke hele tiden er fugtig og brug evt. en hudvenlig creme, som kan give lidt barriere og som kan bruges i ansigtet.
Svamp bør dog drøftes med lægen, så du er sikker på at få en salve som kan bruges i ansigtet, hvis det er det, der er tale om. Prøv dog i første omgang at se om du kan holde hende lidt tør... svamp omkring og i munden vil dog også ofte kunne ses i bleregionen, så er hun også rød forneden?
Tænder og tandfrembrud kan også godt give ekstra mundvand og gøre at hun får lidt knopper og rødme omkring munden.
Og så er der også den mulighed at det handler om kulde. Det har været koldt de sidste dage og det er ikke ualmindeligt at små børn kan få nærmest eksemlignende udslæt, når de er meget ude og får kulde i ansigtet. Frostkinder kender mange forældre, og selvom vi endnu ikke har frostvejr, så vil en fugtig hud omkring munden godt kunne reagere på det nu lidt mere kolde vejr. Her er det også en god idé at beskytte huden med lidt god fed creme (højt fedtindhold og lavt vandindhold, lotion dur f.eks. ikke). Spørg på apoteket.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske