Svar: Hård mave (fortsættelse)
21. september 2007
Alder:
8 mdr.
Hej igen
Hvad er det for rugbrød du giver? Det er naturligvis vigtigt at det er fiberholdigt og samtidig ikke indeholder hele kerner. Bondebrød eller schulstad levebrød bruger mange i begyndelsen.
Det vil også være en god idé at du giver hende frugtmos i løbet af dagen, undgå banen, der kan virke lidt forstoppende, men frugtmos af forskellige frugter og bær. Du må også gerne give hende frisk frugt, som hun kan sidde med og sveskemos virker ofte rigtig godt på børns maver.
Pas på med alt for meget sødmælk, som også kan virke lidt forstoppende på børn i den alder.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Evt. flaske
Morgen: Havregrød, flerkornsgrød eller lignende, evt. med frugtmos, vand af kop
Formiddag: Frisk frugt at sidde med og evt. en brødskorpe eller lignende at gnave i. Her kan hun også få lidt frugtmos, f.eks. lidt sveskemos. Vand af kop
Frokost: Brød med forskelligt smørbart pålæg og grøntsagsmos ved siden af til at fylde op. Begynde så småt med lidt rester fra aftensmaden, små stykker frikadelle, lidt godt kogte pastaskruer og lignende. Vand af kop
Eftermiddag: En portion grød eller igen lidt frugtmos eller frisk frugt at sidde med, vand af kop. Evt. flaske, nogen springer denne over og giver i stedet sen aften.
Aften: Mere og mere familiemad, grøntsagsmos med kød og fisk, stykker af frikadelle, medister, grøntsager, pasta, ris, sovs, mad der smager af noget. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: Evt. flaske
Det kan naturligvis godt komme på tale at du skal give din datter lidt laktulose i en overgang for at hendes mave i orden igen. Jeg tænker dog at du i første omgang skal se lidt på sammensætningen og tilbuddet af mad i løbet af dagen.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske