Svar: Amning og putning - 1 mdr.
21. september 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Marlene
Hvor er det dejligt at høre at det går så godt med jeres piger og det lyder helt alderssvarende at de spiser meget efter behov i løbet af dagen og hver 3-4 time i løbet af natten. Det er også helt efter bogen, at de om aftenen spiser lidt hyppigere. For det første producerer man ofte ikke helt så meget mælk her, det vil sige at selve mælkevolumen er mindre og mælken er derved også lidt mere koncentrerer (lidt mere fedt og lidt mindre vand), ved at spise hyppigt får de således fyldt sig selv rigtig godt op til natten og det er netop derfor du oplever at de kan tage et lidt længere stræk der:o)
Med den alder børnene har nu så skal de have lov til at spise ved brystet, når de har behov og det er helt okay at du en gang imellem lægger dem til fordi de er kede af det og brystet virker beroligende. De kan som udgangspunkt ikke få for meget mælk og skal have, når de beder om det.
Når det er sagt, så er det dog også sådan at nogle børn har et utroligt stort suttebehov og netop det at sutte er med til at stimulere tarmbevægelserne og få maden igennem systemet. Nogle gange giver det derfor en ro at give barnet en sut i stedet for brystet, fordi barnet så får hjælp til at få mælken videre i tarmsystemet uden at der bliver fyldt ekstra på, som der jo bliver hvis de lægges til brystet.
Undersøgelser viser dog at børn der får sut faktisk springer en amning over når man ser på det hen over et døgn. For nogle børn er dette ligegyldigt, fordi de spiser så meget at de sagtens kan opretholde en mælkeproduktion og det er godt at der bliver holdt den pause, men for andre kan det faktisk være katastrofalt at de misser en amning... Det lyder dog som om at du bliver godt stimuleret og at lære jeres piger at tage en sut kan måske godt være en hjælp for jer.
Du må tro på at hvis de tilbydes brystet, så tager de imod hvis de har behov og siger fra, når de ikke vil mere. Børn har normalt en rigtig god evne til at selvregulere, hvis de bliver tilbudt.
Det lyder rigtigt at den ene af jeres piger er begyndt at synes mere om kontakt og stimulation og derfor klynker lidt, når hun synes det hele er lidt for kedeligt. De har en alder nu, hvor de virkelig har brug for jeres kontakt, for at pludre i dialog og også begynder at have glæde af at ligge under et aktivitetsstativ, kigge sig omkring osv.
Ved du at der findes noget der hedder en sansegynge? Det er en stor cirkelgynge med et net i, som man kan hænge 20 cm over gulvet, lægge en dyne på og så have barnet/børnene liggende. Når de bevæger sig, bruger deres arme, så gynges de lige så stille, vugges lidt og fra gyngen kan de så ligge og kigge rundt i rummet. Den er lidt dyr ca 1000 kr med ophæng og den kræver at man har plads og et sted den kan hænges op, men den kan være guld værd for nogen. Især når man som tvillinge mor nogle gange er nødt til at tage sig af den ene og lade den anden ligge...
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke at man supplerer amning med kogt vand eller kamillete, men at man i stedet lægger barnet til brystet. Mælkens sammensætning gør at den første vandholdige del af mælken vil slukke barnets tørst og derfor vil barnet nogle gange bare die kortvarigt, fordi det er tørstigt.
Det er dog korrekt at de børn som spiser rigtig meget og som tager rigtig meget på i vægt (400-600g om ugen) nogle gange kan have glæde af at få lidt kogt vand til at give lidt ro i maven. Man ved også at sukker virker smertestillende og til børn der har ondt, kan man derfor godt nogle gange have held med at give en lille smule kogt vand med sukker. Vi taler dog om 10ml, som kan gives på en sprøjte og ikke større mængder i en flaske. Det er meget vigtigt at barnet får næring og det får det kun gennem mælk, alt for meget vand tager pladsen op for den egentlige mad og kan således gå ud over barnets trivsel.
Det du gør om aftenen for at få børnene til at sove lyder på omsorgsfuld og nærværende og ikke som en dårlig vane. De er stadig så små at det de har allermest brug for er tryghed og kropskontakt og det er fint at I forsøger at putte dem, svøbe dem osv. men når det så ikke går, tager dem op og reagerer og hjælper dem derfra. Det er sådan det må og skal være.
I takt med at de bliver ældre, så vil de også blive bedre til at falde i søvn selv, I vil kunne få meget mere rytme, rutiner osv. og det bliver godt for jer alle. Så tiden arbejder også for jer:o)
Med hensyn til udmalkning, så kan jeg godt forstå du synes det er svært, men to børn der ammes fuldt:o) Profylac eller Nutramigen købes på apoteket. Det er ret dyrt, men det er den eneste erstatning der har dokumenteret effekt, når man taler forebyggelse af allergi. Ud over prisen, så smager det heller ikke godt og det er faktisk lidt problematisk. Det kan nemlig godt være at pigerne på grund af smagen slet ikke vil tage imod en flaske med nutramigen eller profylac... Nogle gange kan man være nødt til at komme lidt sukker i for at få barnet til at acceptere det og så må man fjerne sukkeret igen hen af vejen:o)
Nutramigen og profylac anbefales til familier som har kendt allergi, det vil sige hvor endten far eller mor, eller evt. begge har eller har haft astma, børneeksem eller kendt fødevareallergi. Hvis der slet ikke er noget af dette hos forældre eller søskende, så behøver man i følge sundhedsstyrelsen ikke give de specielle erstatninger, men kan købe almindelig modermælkserstatning.
Til sidst vil jeg lige sige at du i forhold til amningen af dine piger kan overveje om du i en periode skal forsøge at lade dem have hvert sit bryst. Så den ene altid ligger til venstre side og den anden til højre. Du skal i den forbindelse være opmærksom på deres hovedfacon, så de ikke bliver flade og får lejringsbetinget skævt kranie... Men jeg foreslår det fordi det måske vil hjælpe lidt på børnenes mavekneb. Hvis de flyttes meget rundt fra side til side, så får den ene måske lidt mere vandholdig mælk end den anden og for meget af den vandholdige mælk kan godt give lidt ondt i maven... Hvis de ligger til samme side, deres egen side, så passer mælken i sammensætning jo til det enkelte barn...
Hvis du oplever at de stimulerer og spiser meget forskelligt, så kan det godt være en fordel at skifte bryst en gang imellem, så du får stimuleret begge sider ligeligt, men nogle gange er det altså også en fordel i en periode at lade dem beholde deres egen side.. du kan i hvert fald forsøge og så se om det vil gøre en ændring i forhold til mavekneb.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske