Svar: Kan jeg begynde at give hende øllebrød og havregrød?
21. september 2007
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det vil være en rigtig god idé at du begynder med havregrød og øllebrød til din datter. Både fordi det er rigtig godt til at holde maven igang, men også fordi det er sundt, det er billigt og fordi konsistensen giver hende mulighed for at arbejde lidt mere med maden, bruge sin mund. Det er en af de største forskelle på den industrielle mad og den hjemmelavede mad, - at de industrielle produkter er meget fine i konsistensen, hvor man har mulighed for at gøre den hjemmelavede mad lidt grovere.
Generelt handler det dog om at variere kosten og tilbyde din datter så meget forskelligt som muligt og især nu hvor hun nærmer sig de 7 måneder.
Hun må meget gerne begynde at få skorper af brød at sidde med, det kan være endeskorpen af et godt franskbrød, det kan være en tvebak osv. Du kan også købe et helt mørkt rugbrød og skære nogle humplere/stammer, som du så rister i ovnen og lader hende sidde med og opbløde med lidt spyt og lignende.
Hun må også gerne sidde med et stykke agurk eller en gulerod, det kan være dejligt, hvis gummerne klør og der er tænder på vej.
Du må med den alder hun har nu meget gerne begynde at lave grøntsagsmos af rigtig mange grøntsager og det er vigtigt at maden smager af noget. I må også meget gerne begynde at bruge lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.
Hendes mad skal til at tage meget mere udgangspunkt i den mad I andre spiser. Hvis I f.eks. får frikadeller, almindelige eller fiskedeller, så kan hun sagtens spise lidt af det inderste af en frikadelle. Du kan mose det ned i hendes grøntsagsmos. Hvis I laver lidt sovs med sødmælk, så må hun også gerne få lidt af dette på sin grøntsagsmos.
Ofte er rodfrugter rigtigt godt, da de har en kraftig smag. Idéer til grøntsager kan være: Forskellig slags kål - savoykål, grønkål, rosenkål mv., ærter, majs, grønne bønner, porrer, tomat uden skræl, avokado, squash, selleri, spinat, persillerod, pastinak osv.
Hun må få alle grøntsager dog er det sådan at i spinat, selleri, fennikel og rødbede er nitrat. Det betyder at netop disse 4 grøntsager ikke bør udgøre mere end 1/10 af retten eller gives hver 14 dag. Det skal ikke afholde dig fra at bruge dem engang imellem, netop fordi det smager og det vil hun sikkert kunne lide.
Hvis I spiser kylling, laks, torsk osv. lavet i ovn, så kan hun også sagtens få lidt af dette. I kan også bruge lidt tun, makrel, rogn osv. det er okay og det kan være lettere at få fisk i grøntsagsmosen på den måde.
Det vil være fint, hvis du begynder at give hende skemad 3 gange dagligt, nogle børn trives med 3 måltider skemad omkring 7 måneders alderen hvor andre begynder at skulle have fire. Hun skal fortsat have sine flasker ved siden af og du må gå ud fra at hun selv regulerer sit mælkebehov ind. Når hun spiser skemad, så spiser hun lidt mindre på flasken, men hun tager hvad hun har behov for, hvis du tilbyder hende og mælkeindtaget er forsat vigtigt.
En plan for dagen med 3 måltider skemad kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 8.30-9: Grød, det kan være havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød og du må gerne variere det lidt. Evt. lidt frugtmos på og gerne vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagmos med kød eller fisk, eller grød, du kan variere det lidt, vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: Flaske med mme
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er stille og roligt mere af jeres mad og du må gerne springe kartoffel over i en periode og lave grøntsagsmos af andre grøntsager. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme 19-20
Sen aften: 23-24: Flaske med mme
Nat: Sover mellem 24-06
Den varierede kost skulle meget gerne hjælpe på hendes mave, hvis ikke må du give laktulose. Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske