Brev:
Jern, ammenedtrapning og motorik
21. september 2007
Alder:
9 mdr.
Jern, ammenedtrapning og motorik
Hej Helen.
Nu har jeg brug for din hjælp igen. Siden sidst har Caroline fået to tænder, så det har virkeligt hjulpet på appetitten, selvom hun dog stadig ikke spiser så meget som jeg godt kunne tænke mig. Caroline er lige blevet 9 mdr.
Først har jeg et spørgsmål vedr. jern. I samråd med vores sundhedsplejerske har vi pga. Carolines mave ikke givet hende jern før nu. Ifølge sundhedsplejersken kunne hun så længe det var sommer godt blive dækket ind via frugt, grønt etc. Da hun var her sidst sagde hun dog, at hun syntes at vi skulle starte med at give jern og det er vi så begyndt på. Desværre har det medført at Carolines mave er endnu mere hård nu.
Selvom vi giver laktulose (vi har lige sat op til 2x3ml), sidder hun og presser så tårerne triller ned af kinderne på hende og det der kommer ud er sort og har nærmest konsistens som ler. Ofte kan hun kun komme af med afføringen, hvis jeg sætter hende på toilettet. Det betyder desværre også at hun er begyndt at vågne om natten fordi maven generer hende. I nat brugte jeg 1,5 time inkl. amning midt om natten for at få hende til at sove igen.
Mit spørgsmål er om du også vil anbefale, at vi giver jern, når hun har så dårlig mave? Hvad er formålet med at give jern og hvad sker der, hvis hun ikke får det? Desværre kan vi umuligt nå op på 400 ml. mme om dagen, da hun jo ikke spiser så meget grød, mos etc. og ikke vil drikke det af kop.
Mht. maden så har vi forsøgt at følge din plan, men vi er nået frem til, at så mange måltider og mellemmåltider på en dag er alt for mange for hende. Hvis jeg f.eks. giver hende en bolle kl. 9.30 inden hun skal sove formiddagslur har hun ingen appetit til frokost. Derfor spiser hun nogenlunde sådan:
Mellem kl. 24-6: Amning 1 gang (nogle gange 2 gange)
Kl. ca. 9 Grød
Kl. ca. 12 Frokost: rugbrødshapsere og grød (jeg kan stadig ikke få hende til at spise grøntsagsmos på dette tidspunkt)
Kl. ca. 15 Amning + lidt frugt
Kl. ca. 18 Aftensmad: kartoffel/grøntsagsmos + mad i stykker (vores mad)
Kl. ca. 19.30 Amning
Som du kan se ammer jeg 1-2 gange mellem kl. 20 og 6. Nogle gange skyldes det sult, andre gange er det fordi hun har ondt i maven, men det kan også være fordi hun savner tryghed. Jeg er rigtigt træt af at skulle amme på disse tidspunkter, da jeg simpelthen er så træt efter i nu 9 mdr. ikke at have fået en hel nats søvn.
Umiddelbart synes jeg, at det er svært at nægte hende brystet, når hun f.eks. er sulten eller har ondt i maven og har brug for brystet til at sove videre på, men omvendt ville det jo også være godt for hende at få nogle flere sammenhængen timers søvn og mælken om natten tager jo også noget af sulten om dagen.
Vil du sige at det er på tide med en ”kold tyrker”? Tror du selv, at jeg vil være i stand til at gøre det eller SKAL min mand gøre det? Det er ikke fordi han ikke gerne vil hjælpe, men han har bare ikke pt. mulighed for at tage fri fra arbejde. Hvordan gør man helt præcist når man laver en ”kold tyrker”? Vil det være nemmere at vænne hende fra natamning nu end når hun er blevet ældre?
For at undgå at hun vågner om natten pga. sult, er vi efter samråd med vores sundhedsplejerske begyndt nogle gange at give hende en portion grød inden hun skal sove. Hvad siger du til at give grød på dette tidspunkt?
Mht. amning så er jeg lidt i tvivl om, hvornår jeg kan stoppe med amningen om eftermiddagen. Vil hun få mælk nok, hvis jeg kommer ned på kun at amme to gange om dagen? Jeg kan se, at du anbefaler at man giver lidt tykmælk om eftermiddagen i stedet, men det kan hun ikke rigtigt lide. Hun er til gengæld vild med frugtmos og frugt generelt, men vil hun få mælk nok, hvis jeg kun ammer to gange i døgnet og hun kun får frugt om eftermiddagen?
Til sidst har jeg et spørgsmål vedr. det motoriske. Caroline kravler slet ikke. I princippet ser jeg ikke noget problem i det, men jeg tror, at det vil være godt for hendes appetit og mave hvis hun snart begyndte at bevæge sig lidt mere. Vi har skaffet os en gynge, som du anbefalede (den er et stort hit), men er der andet vi kan gøre for at hjælpe hende lidt på vej? Hun hader desværre stadig at ligge på maven og triller rundt med det samme.
Ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Tine