Svar: Jern, ammenedtrapning og motorik
21. september 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Tine
Med hensyn til jern, så er det sådan at sundhedsstyrelsen anbefaler at man giver dagligt jern til børn fra 6-12 måneders alderen med mindre de får min 400ml modermælkserstatning dagligt.
Gennem kosten får vi to typer jern: Non-hæm jern hovedsageligt fra kornprodukter, grøntsager og mælk, samt hæm-jern fra animalske produkter som kød, indmad og fisk. Optagelsen af hæm-jern er høj og levnedsmidler med hæm-jern er derfor gode jernkilder. Optagelsen af non-hæm jern er dårlig, men kan fremmes af andre dele af måltidet f.eks. kød og vitamin C. Man ved at mælkeprotein, calcium, fytinsyre, fibre og garvesyre hæmmer jernoptagelsen.
Jern har betydning for mange ting i kroppen, men den vigtigste er at jern er med til at transportere ilt rundt i kroppen. Når man anbefaler ekstra jerntilskud til børn, så er det for at forebygge jernmangel i 2 leveår. Hvis barnet ikke har jern nok i kroppen, så danner barnet ikke nok røde blodlegemer, hvilket medfører blodmangel/anæmi. Derudover så mener man at børn med jernmangel vil have en forsinket psykomotorisk udvikling sammenlignet med børn, der ikke har jernmangel.
Jeg synes derfor det er vigtigt at jeres datter tilbydes jerntilskud, da hun sandsynligvis ikke vil være dækket ind via sit mad og mælkeindtag (mme).
Nu ved jeg ikke hvad type jern du giver, men du kunne f.eks. prøve at give hende Babyfer - som er et smagsneutralt jernpulver der med fordel kan drysses på en lille portion frugtmos. Frugtmosen fremmer for det første optagelsen og samtidig er hun jo glad for mosen og det vil måske virke mindre hårdt for maven at få det på denne måde.
Derudover handler det jo meget om at variere hendes indtag af mad og at hun også drikker væske nok. Hvis dette ikke er nok til at ændre hendes afførings konsistens så er det fint at fortsætte med laktulosen og hun må her gerne få mere end hun får nu. Som tommelfingerregel 1 ml pr kg hun vejer ellers så faktisk 10ml i døgnet fordelt på 1-2 doser i alderen 5-12 måneder. At afføringen er sort skyldes jerntilskuddet.
Dagsplanen ser umiddelbart fin ud, jeg kan dog godt forstå at du synes det er hårdt at amme om natten og at du ønsker dette sluttet. Spørgsmålet er bare hvad det vil betyde for din datter indtag af væske og dermed påvirkning af hendes mavefunktion, hvis du skærer amningerne væk eller nedsætter dem yderligere. I givet fald ville hun jo så skulle have mere erstatning, hvilket hun ikke er glad for og derudover så vil for meget komælk faktisk også kunne give hård mave. Netop på grund af hendes maveproblemer vil amningen så normalt være en fordel og derfor synes jeg det er lidt synd, hvis du afslutter dette.
Det er korrekt at du måske vil kunne nøjes med at amme 2 gange dagligt, spørgsmålet er så bare om Caroline vil kunne forstå det. Hun kender jo ikke klokken og hvorfor vil hun nogle gange kunne få lov og andre gange ikke, dette kan jo godt gøre hende ked af det og fortvivlet og det er jo synd. Nogle gange accepterer børnene det dog fint og det giver ikke nogen problemer at give en kold tyrker om natten. Her er det så ofte en fordel at det er far som gør det, fordi han ikke forbindes med amningen og den mulighed er så udelukket, hvor hun hos dig jo naturligt vil søge brystet og sandsynligvis føle sig afvist på en anden måde, end hos far... Det må forsøges.
Alternativet er jo at du tilbyder brystet kortvarigt, så hun lige får roen og trygheden, men at du så fjerner brystet fra hende igen og i stedet forsøger at trøste på anden måde, vugge hende lidt, når hun ligger ved siden af dig, give hende en hånd at holde i, kærtegne osv. så hun stille og roligt vil kunne nøjes med disse kærtegn og vil kunne undvære brystet.
Det kan være en overgang at amme aften og sen aften og så ikke give bryst om natten - altså i tidsrummet 24-06 ingen bryst og dette vil du godt kunne gøre, hvis du har givet grød og bryst om aftenen så du er sikker på at hun er fyldt godt op der, så er det ikke på grund af sult at hun vågner. Trygheden kan hun jo så få på anden vis og kropskontakt og nærhed kan godt gives uden bryst i munden - sørg så for at tage en t-shirt på som hun ikke kan "komme igennem" og så hun ikke frustreres af at have fri tilgang til brysterne uden at måtte få det hun gerne vil.
Hvordan I præcist skal gøre det afhænger helt af situationen hos jer og I er simpelthen nødt til at prøve jer frem og se hvad der kan lade sig gøre og hvordan jeres datter reagerer. Din mand SKAL ikke tage over, men nogle gange er det den bedste løsning for alle. Med hensyn til grøden om aftenen, så er det som sagt helt fint med mig, da det giver jer en ro og vished om at det ikke er på grund af sult hun vågner.
Nogle gange vil børn jo selv sige brystet fra i takt med at de bliver ældre og spiser anden mad, interesserer sig mere for verden og ikke kan koncentrere sig så meget om amningen. Andre gange er det forældrene der må sige fra. Jo ældre hun er, jo mere bevidst bliver hun naturligvis også om amning og jo sværere kan det være at stoppe. Dette er dog ikke nødvendigvis negativt, for jo ældre hun er, jo lettere vil man måske også kunne sætte noget andet i stedet for amning, - en godnathistorie eller lignende... Igen er børn og forældre jo forskellige og det er meget forskelligt, hvad vi hver især har det bedst med:o)
Om eftermiddagen kan du også forsøge med lidt A38 eller lidt yoghurt naturel med frugtmos på eller du kan komme lidt mælk på frugtmosen og servere det som en gammeldags frugtgrød med mælk/fløde... Igen skal man jo vurdere indtaget af modermælk i forhold til indtaget af komælk når hun ikke er ældre end hun er og har de maveproblemer som hun har.
En hjemmebagt bolle at gnave i, med lidt smør og lidt ost kunne også være en mulighed.
Til frokost vil lidt kogte ærter, majs og gulerod måske være en idé, lidt godt kogte pastaskruer og lignende måske også - gerne rester fra aftensmaden, det vil også have positiv effekt på hendes mave.
Med hensyn til det motoriske, så er det rigtig fint at Caroline selv vender sig om hver gang du lægger hende på maven, det viser jo at hun er stærk nok og sagtens kan trille omkring. Gør det til en fast fane at lægge hende fra dig på maven, så hun ligesom ligger der lidt hver dag og så lad hende trille rundt. Du kan ikke gøre så meget mere.
Du har fuldstændig ret i at motion og bevægelse vil være gavnligt for hendes tarmsystem og I må gerne lave bevægelege med hende, cykle med hendes ben, hjælpe hende op at sidde og helt op at stå, når I holder i hendes hænder. En tur i svømmehallen, blive trillet hen over en stor gymnastikbold, tumle med jer, hen over jer, trille rundt sammen f.eks. på jeres seng osv er gode måde at få hende bevæget lidt på.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber I her er hjulpet lidt videre. God weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske