Svar: Hvor mange måltider? - 8 mdr.
21. september 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Ermelin
Dejligt at høre at det går så godt - heldigvis er det jo som regel sådan, at tingene løser sig lidt over tid og det er dejligt at høre at I er inde i en rigtig god gænge nu:o)
Det lyder helt rigtigt og helt alderssvarende at I begynder at give jeres datter mere mad i stykker, herunder rugbrødshapser, pasta osv. og at hun begynder at få mere og mere familiemad. I forhold til hendes alder, så vil 3-4 flasker dagligt normalt være fint til at dække hendes mælkebehov.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 8: Havregrød, flernkornsgrød eller lignende, evt med lidt frugtmos på, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frisk frugt at sidde med, en brødskorpe eller lignende at gnave lidt i, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og fortsat grøntsagsmos ved siden af. Det er vigtigt med grøntsagsmosen da den mætter i maven og hun er for lille til at kunne spise sig mæt i rugbrødshapsere. Stille og roligt vil grøntsagsmosen så kunne overgå til at være kogte gulerødder, ærter og majs. Grøntsagsmos kan også bruges som smørbart pålæg. Vand af kop.
Puttes til middagslur evt. med en flaske
Eftermiddag 15-16: Evt. en portion grød, hvis hun er meget sulten, ellers lidt frisk frugt, frugtmos, ½ bolle med smør at sidde og gnave lidt i.
Aften: Mere og mere familiemad, det er fint med både kød og fisk, grøntsager som mos men også i stykker, det kan f.eks. være kogte blomkålsbuketter, broccolibuketter og lignende som hun kan prøve at sidde med i hånden og gnaske sig igennem. Det er dog stadig vigtigt med rigtig mos også, igen så hun bliver mæt nok. Det kan være et stykke flutes hun sidder med og det kan også være indmaden af en frikadelle I prøver at lade hende tygge sig igennem, det kan være nogle godt kogte pastaskruer og ris med lidt sovs er også rigtig fint. Hun må gerne få millionbøf, pastasovs, almindelig sovs som brun sovs eller bearnaise... hun må få stort set alt hvad I spiser. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske
Sen aften 23-24: Evt. flaske det kommer an på hvor meget hun har fået i løbet af dagen og om det hjælper så I alle kan få en sammenhængende nattesøvn:o)
I starten må I naturligvis give hende jeres mad moset godt, så hun kan kapere det, men stille og roligt vil hun blive bedre og bedre til at spise mad i stykker. Øvelse gør mester.
Risengrød lavet med sødmælk må hun gerne få, især med en smørklat i midten og lidt sukker og måske lidt kanel... uhmm, julen er en dejlig tid... flæskestegen og de brunede kartofler er ofte også et hit hos de små:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du er hjulpet lidt på vej. Fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske