Svar: Sygdom og vuggestuestart
21. september 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Julies mor
Ja det er desværre alt for normalt at børn bliver meget syge, når de starter institution, nogle naturligvis mere end andre og ofte uden at man kan finde nogen speciel årsag til dette.
Jeg ved at man har forsket lidt i det at børn netop i 9-12 måneders alderen oftere har flere sygedage og set på om der kunne være en sammenhæng imellem institutionsstart der, om det var på grund af deres alder osv. og så vidt jeg ved så har man ikke fundet noget klart bevis, men siger at tingene jo hænger sammen.
Det er naturligt at børn lettere bliver smittet i den alder, sammen med andre børn, fordi de jo alle kravler rundt på gulvet, kommer legetøj i munden, tager sutterne fra hinanden og putter dem i munden osv. Deres omgang med hinanden og det legetøj og de omgivelser de har, giver naturlig risiko for større infektion og dermed mere sygdom.
Hvis hygiejnen er i orden, at man sørger for at vaske børnenes hænder før og efter mad, altid i forbindelse med bleskift osv. og sørger for at spritte af, skolde sutter osv. og i det hele taget opfylde de regler der er for hygiejne i daginstitutioner og derhjemme, så er der desværre nok ikke så meget mere at gøre.
I skal naturligvis sikre jer at jeres lille pige får en god varieret kost og via maden bliver dækket godt ind med vitaminer, mineraler, proteiner osv. så hun indefra for styrket sit immunforsvar.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske