Brev:
Råd angående brug af sut
21. september 2007
Alder:
0 mdr.
Råd angående brug af sut
Hej Helen
Jeg har skrevet til dig tidligere, og søger nu råd igen!
Vi har jo fået en lillebror d. 1/9 og han er nu 20 dage gammel. Han vejede 4400 gr, og var 51,5 cm lang, og da han var 18 dage, blev han vejet til 4950 gr, og 55 cm - så han har fart på! Overvejer om det mon er fløde han får at spise ;o)
Mit spørgsmål går på om jeg kan fravælge sutten for ham... Jeg har læst andre indlæg her på din side, men kan ikke lige finde det, jeg søger.
Min egen SP mener, at valget er så simpelt, at jeg kun kan vælge mellem at han sutter på en finger eller på en sut - hun mener altså ikke, at han helt kan undvære. Min mand synes det er noget fis, at jeg overvejer at droppe sutten (nok mest fordi han er rigtig slem til at trøste vores 'store' pige, 19 måneder med sutten - hvis hun slår sig fx - det er som om han ikke rigtig gider bruge de to minutter det tager at trøste hende uden sut). Mine forældre synes det er noget fis, og jeg begynder selv at tvivle på hvorvidt det er rigtigt at fravælge den...
Det er her, du kommer ind i billedet!
Indtil nu er det gået fint med Mathias. Han spiser selvfølgelig godt, hver tredje (nogle gange fjerde) time om natten, om eftermiddagen går der nogle gange kun halvanden time mellem hver amning. Tre timer kan jeg ikke holde ham hen om dagen. Selvom han lige har spist, sutter han lystigt, hvis han kommer i kontakt med bar hud - sutter faktisk som om det gjaldt livet. Og lægger jeg ham til, er han tydeligvis ikke sulten - han nyder bare at ligge tæt op ad mig. Han er meget glad for at hænge på arm, og falder hurtigt i søvn der.
Han har indtil nu kun brugt sut, hvis min mor skal passe ham en halv times tid, og han bliver ulykkelig, og hvis manden skal passe ham og han pjevser. Han sover uden sutten, og sover altså de her 3, sjældent 4 timer i træk uden problemer om natten. Det er jeg tilfreds med, i forhold til hans alder altså!
Når vi kører bil, falder han i søvn næsten med det samme, og her har vi ikke noget problem.
Lige nu er jeg på besøg hos mine forældre, og han ligger med sutten i munden og har sovet i halvanden time indtil videre. Jeg kan godt se, at han sover længere tid når han har den, men kommer han ikke også til det uanset? Med tiden altså??
Jeg har læst forskellige steder, at der ikke eksisterer suttebehov efter barnet er blevet et år, og jeg har læst andre steder, at barnet får et stort suttebehov i 2 års alderen. Er det så forskelligt, fordi man ikke ved det med sikkerhed?
Hvad synes du? Så længe jeg ikke er træt af at amme så ofte, er der vel ikke noget til hinder for at jeg undlader at give ham sutten?...
Jeg ved ikke lige hvad jeg mere skal skrive... jeg har bare titusinde gange været træt af, at vores store pige fik sutten, for selvom hun kun har den når hun er pyldret, træt og ked og når hun sover og når hun kører i bil ;o) har jeg mange mange gange været inde om natten for at give hende sutten, fordi hun ikke kan falde i søvn uden den. Og når hun er forkølet, sover ingen af os, fordi hun ikke kan trække vejret når hun har sutten i munden... Og så synes jeg i bund og grund, at det er forkert at trøste et barn med en sut i stedet for med et knus og et kys på kinden. Men måske er det anderledes for helt små børn....???
På forhånd tak.
Hilsen Trine