Svar: Råd angående brug af sut
21. september 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Trine
Tillykke med jeres dejlige lille dreng, hvor er det dejligt for jer at Nanna nu er blevet storesøster og at det går godt:o)
Mange forældre tror at en sut er noget der ligesom hører med i pakken af indkøb, når man skal have et lille barn. Når man køber barnevogn, lift, pusletaske, puslebord, vaskefade osv. ja så køber man også en sut. Men det er bestemt ikke alle børn der har brug for en sut, nogen har og det er fint, men mange børn fravælger faktisk sutten og vil kun ammes.
Selvom jeg normalt ikke bruger mine egne erfaringer i min vejledning, så kan jeg alligevel ikke lade være med at fortælle at mine børn faktisk aldrig har brugt sut. De har fået den tilbudt, men har fravalgt den og det har været fint nok. En dag var min veninde på besøg og min datter græd lidt og så spurgt hun "hvor er sutten", hvortil jeg svarede "hun har ikke nogen sut", "jamen hvordan får du hende så til at holde op med at græde...?" og det grinte vi så lidt af, for det er jo netop som du siger, et spørgsmål om at finde ud af hvorfor barnet græder, hvad er problemet, løse det og så holder barnet op med at græde... At få en sut stukket i munden løser jo netop ikke altid problemet:o)
Nogle børn har et enormt stort suttebehov og allerede inde i maven sutter børn på deres fingre. Det er en naturlig ting at sutte, både for at få mad og for at berolige sig selv. Det er således ikke noget der først opstår når barnet er 1 eller 2 år, børn fødes med en sutterefleks og et behov for at sutte.
Nogle børn kan spise rigtig meget ved brystet og kan på grund af deres suttebehov ligge ved brystet hele tiden og kan have svært ved at lære at sove for sig selv, fordi de forbinder det med at sutte ved brystet, med at skulle sove, at skulle falde i søvn. Her kan det nogle gange være en god idé at give barnet en sut. Amme ham, svøbe ham og putte ham med en sut, så han falder til ro med den og samtidig lærer at sove i sin lift.
Det at sutte uden at få mad er ofte også gavnligt på tarmsystemet, det hjælper maden igennem systemet og giver på den måde ro i maven. Hvor det at ligge ved brystet hele tiden kan give øget uro i maven.
Samtidig er det dog også sådan at forskellig forskning har vist at børn der får sut i gennemsnit spiser en gang mindre ved brystet dagligt end børn der ikke får sut. Dette er jo ikke problematisk, hvis barnet i øvrigt spiser tit og tager rigtig godt på, men for de børn som kun lige øger deres vægt minimalt og som er lidt i fare for at komme ud af trivsel, er det faktisk meget problematisk at give en sut.
Nogle børn har så stort suttebehov at de, hvis de ikke får en sut, i stedet tilfredsstiller deres behov ved at sutte på finger. Et sutte på tommelfinger kan være mere problematisk end at sutte på sut. For det første fordi en tommelfinger jo ikke kan fjernes og barnet kan derfor sutte på finger i årevis (også helt op i skolealderen), for det andet fordi at en tommelfinger er hård og det kan påvirke barnets tandstilling. Det kan derfor være en fordel her at give barnet en sut i stedet for at barnet bruger sin finger.
Der er naturligvis en grund til at det hedder en narresut, på engelsk en pacifier, hvilket jo også er meget sigende i forhold til hvordan sutten bruges. Man kan sige både godt og negativt omkring brug af sut og der er ingen faste regler her. I er derfor nødt til at gøre, som I mener er bedst:o)
Jeg håber at mine tanker hjælper til lidt mere viden og overvejelser, rigtig meget held og lykke og fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske