Svar: Vågner tidligt - 7 mdr.
22. september 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Linda
Måske Ella vågner fordi hun nu er i begyndende separationsfase og dermed igang med at finde ud af på en gang at være lidt mere selvstændig og udforskende på verden og samtidig stadig har rigtig meget behov for at være i tæt fysisk kontakt med jer.
Hvis hun motorisk er begyndt at kravle og bevæge sig mere rundt i verden på egen hånd, så kan det godt være det, som spiller ind nu og derfor at hun så pludselig sover mere uroligt og generelt virker sværere at putte samtidig med at hun vågner det tidligere om morgenen.
Det er som sagt en fase og det plejer at regulere sig lidt ind af sig selv stille og roligt. Det er godt at vi går den mørke tid i møde, nogle gange hjælper det at solen ikke stiger helt så tidligt op, alternativet kan i nogle familier være et mørklægningsgardin på værelset.
Jeg kan godt høre at hun generelt ikke sover særlig meget, gennemsnitligt vil de fleste børn i hendes alder sove måske 14 timer og hun sover således lidt mindre, igen sover nogen så også mere for at gennemsnittet kan ligge deromkring.
Umiddelbart lyder 2 lure dagligt passende, men naturligvis vil hun være mere træt og måske have behov for en powernap ekstra, hvis hun står op kl 05...
Det er tidligt, det synes jeg bestemt også, men som sagt tænker jeg at det er en periode I er inde i lige nu og at det ændrer sig stille og roligt igen i takt med at hun bliver ældre. I skal naturligvis sikre jer at hun ikke vågner fordi hun har ondt og hvis hun er bange og utryg skal hun naturligvis beroliges. Nogle gange så vil børn dog falde i søvn igen, hvis de får lov til at ligge og pludre lidt for sig selv... og andre gange er man så nødt til at stå op. Til gengæld lyder det som om at i er heldige at I har jeres aftener og det må I så prøve at sætte pris på i denne periode.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske